Het roer om

Van reisbureau naar winkel in mondkapjes: 'Ik moet mijn kop boven water houden'

Door Maaike Homan··Aangepast:
© Micle de Greef / Venema MediaVan reisbureau naar winkel in mondkapjes: 'Ik moet mijn kop boven water houden'
RTL

Een half jaar geleden opende Nour Ettaia (32) een reisbureau met dagtripjes voor buitenlandse toeristen. Drie jaar werk ging aan de opening vooraf en toen kwam de coronacrisis. Nu heeft hij een winkel in mondkapjes. "Ik moest iets bedenken om het hoofd boven water te houden."

In januari zag Ettaia het misgaan. "Ineens bleven de Chinezen weg." Zijn reisbureau See More Dutch was net een paar maanden van start gegaan. Hij organiseert dagtripjes voor buitenlandse toeristen. Die worden opgehaald in Amsterdam en gaan dan naar Utrecht, Amersfoort, Naarden of Soest. Ze worden naar musea gebracht, kastelen of de Dom. Er zijn versnaperingen. Prijs voor een dagje weg: 130 euro per volwassene.

Alle klanten weg

Bleven in januari alleen nog de Chinezen weg, in maart was er niemand meer, vertelt hij. Drie jaar werk was aan de opening van zijn reisbureau vooraf gegaan. "Marktonderzoek, je onderscheiden, alles opzetten, partners zoeken."  

Ineens lag alles stil. "Ik dacht: wat moet ik nu?" Toen bekend werd dat een mondkapje in het openbaar vervoer verplicht zou worden, greep de jonge ondernemer zijn kans. "Ik heb bekende makelaars gebeld en kon een pand huren op de Steenweg in het centrum van Utrecht." 

Spinners, sqeezies en mondkapjes

Ervaring met pop-up-shops, tijdelijke winkels, had hij al. Zo had hij een winkel in fidget spinners, winkels in loombandjes (gekleurde elastiekjes waarmee armbanden gemaakt worden) en in squeezies (een soort stressballetjes)."Ondernemen zit bij ons in de familie", zegt hij lachend. "Ik weet hoe ik snel moet schakelen, iets op moest zetten."

"Ik kan niet wachten om verder te gaan waar ik mee bezig was: mijn reisbureau opbouwen."

De mondkapjes die hij verkocht waren in eerste instantie wegwerpexemplaren. Totdat hij veel vraag kreeg van studenten naar wasbare, met printjes. "Ik ben bekende naaiateliers gaan bellen en nu verkoop ik 500 verschillende prints." Het goedkoopste exemplaar is 2 euro, de duurste een kanten mondkapjes van 15 euro.

Touringcar vol?

Rijk wordt hij niet van de verkoop van mondkapjes, maar 'het betaalt wel de rekeningen'. Ettaia moet het vooral hebben van mond-tot-mondreclame en mensen in de stad die voorbij lopen. Hij blijft net zolang doorgaan met mondkapjes verkopen 'totdat Amsterdam weer opengaat'. 

Hoe het precies verder moet is dan nog de vraag. "Het gaat niet zomaar. Ik kan niet meer een touringcar vol mensen vervoeren en niet alle toeristische attracties zijn open. Ik ben gewoon heel afhankelijk van allerlei partijen."

Somber wil hij niet zijn. Ettaia staat positief in het leven, zegt hij. Toch kan hij niet wachten 'om verder te gaan waar ik mee bezig was, waar mijn focus lag. Ik hoop zo enorm dat alles snel weer normaal is." 

Reissector op z'n gat

Tot de coronacrisis leek er maar geen einde te komen aan de groei van de toeristensector in Nederland. Het aantal buitenlandse gasten steeg in 2019 met 8 procent naar 20,3 miljoen. Amsterdam werd haast overspoeld. Reden voor het Nederlands Bureau voor Toerisme om zich in te zetten op de spreiding van bezoekers en het bestrijden van topdrukte en overlast. Iets waar Ettaia op in sprong met zijn reisbureau. 

Door de coronacrisis verwacht Nederland dit jaar bijna 12 miljoen minder buitenlandse toeristen te ontvangen, zo meldt het NBTC Holland Marketing, een daling van een kleine 60 procent ten opzichte van 2019.

Lees meer over
EconomieOndernemersMondkapjeCoronacrisis in NederlandReisorganisatieToerisme