Maximaal twee dagen op kantoor wordt het nieuwe normaal bij ABN Amro
De coronacrisis heeft bij grote bedrijven zoals ABN Amro en KPMG de organisatie op zijn kop gezet. Bij de bank komt -ook nu het weer mag - nog maar weinig mensen meer naar kantoor. Ook omdat bijna niemand dat meer wil. "Het hoofdkantoor wordt geen werkplek meer, maar een clubhuis."
"Minder dan 4 procent van onze mensen wil fulltime terug naar kantoor", zegt Marjolijn Goense, Hoofd Facility Management bij ABN Amro en lid van in het projectteam dat bekijkt hoe de hoofdkantoren van de bank vanaf nu moeten gaan werken. "We bekijken nu hoe we het nieuwe kantoor vorm moeten gaan geven."
Het rondje van de baas over de afdeling bestaat daarbij niet meer. Want als hij of zij het al zou doen, zijn er alleen maar lege bureaus te zien. Alleen voor creatieve sessies met het team komen collega’s nog wel, zo is de inschatting van de bank. "Daarbij komen mensen over het algemeen nog maar een tot twee dagen per week op kantoor. En sommigen die ver weg wonen wellicht maar eens in de twee weken."
Brainstorm
Een een-op-een-gesprek kan net zo goed wandelend ergens in het bos of in een uitgestippeld rondje om het gebouw heen. De afdelingsborrel kan ook via Teams. Maar hoe begeleid je die jonge collega die juist zo veel leert van gesprekken op de werkvloer? En hoe voer je als baas een slechtnieuwsgesprek achter de Zoom-camera of werk je juist aan teambuilding op grote afstand van elkaar? Hoe zorg je voor de sociale cohesie?
Er wordt over van alles gefilosofeerd aan de vergadertafel, of beter gezegd achter de schermen thuis bij het team medewerkers van ABN Amro dat bekijkt hoe de bank gaat werken de komende jaren, en wellicht wel decennia.
Goense: "Als manager moet je meer vertrouwen geven aan de medewerkers die thuis zitten. Maar die moeten ook meer verantwoordelijkheid durven nemen. En wat ook belangrijk is, is dat ze collega's actief informeren over waar ze mee bezig zijn. Waar ze staan in een project."
Wasje draaien
Bij de managementconsultants van KPMG, met het grote kantoor voor 2000 medewerkers langs de A9 in Amstelveen, denkt 80 procent van de medewerkers dat ze voor altijd minder op kantoor zullen verschijnen. "Mensen waarderen hun thuiswerk en de vrijheid om als dat nodig is even een wasje te draaien bijvoorbeeld", zegt woordvoerder Willem Bonekamp van KPMG. Per team wordt hier bekeken hoe we dat grotendeels thuiswerken implementeren.
"Ons hoofdkantoor is daarbij geen werkplek meer", aldus Bonekamp. "Maar meer een clubhuis. Werk is een activiteit, niet meer een plek om te zijn." Daarbij dringt zich meteen de vraag op, of die kantoren zoals van KPMG en van ABN Amro nog wel nodig zijn.
Voorlopig wel, zo denken ze zowel bij KPMG als bij ABN Amro. Vanwege de 1,5-meter-regel hebben ze nu alle ruimte nodig om de mensen die wel komen werken dat veilig te laten doen. Goense: "Zolang er geen vaccin is, zal het wel moeten."
Begeleiding lastiger
Maar dat gaat veranderen. Goense: "Nu is 80 procent van onze oppervlakte ingeruimd voor werkplekken en 20 procent voor ontmoetingsplekken. Straks zal naar mijn inschatting de meerderheid van de oppervlakte zijn ingeruimd voor ontmoetingsplekken. Waar je teamsessies kunt doen, waar nieuwe projecten worden gestart." Maar zulke sessies zouden, zo denken ze zowel bij ABN Amro als bij KPMG, ook prima in een zaaltje van een hotel kunnen worden gedaan.
Lastig wordt nog hoe mensen begeleiding gaan krijgen als veel op afstand gebeurt. Bonenkamp: Het opleiden van jonge mensen is uitdagender. Die werken nog minder zelfstandig. En mensen vragen zich ook af of ze nog wel net zo worden gewaardeerd als eerst.”
Bij ouders thuis
Voor collega's die absoluut niet thuis kunnen of willen werken, willen zowel ABN Amro als KPMG wel de ruimte blijven bieden om gewoon vijf dagen per week naar kantoor te komen. "Met name jonge mensen hebben nog geen huisje, boompje, beestje-situatie en daarmee geen geschikte werkruimte", aldus Bonekamp. "Al zien we daar ook veel flexibiliteit. We zien ook collega's die bij hun ouders thuis gaan werken."
Waar mogelijk flink in gesneden gaat worden is in het leasewagenpark van de twee bedrijven. Goense: "Op dit moment scoren we nu iedereen thuis is en er minder zakenreizen zijn beter als het gaat om duurzaamheid, want er wordt veel minder gereisd. Dat willen we graag vasthouden. We gaan de leasecontracten dus zeker bekijken."
Geen vaste parkeerplaats
Sinds deze maand kan in ieder geval niemand op het hoofdkantoor van de bank meer rekenen op een gegarandeerde parkeerplaats. "Je moet je aanmelden als je komt en per afdeling is er een vastgesteld aantal plekken beschikbaar." Voor de bank is het niet meer normaal dat je naar kantoor gaat, parkeert en dan naar je werkplek gaat. Normaal wordt nu dat je er niet bent.
Op korte termijn gaat de verandering extra geld kosten, zo denken ze zowel bij ABN Amro als KPMG. "Er moet verbouwd worden, op sommige meubels moet versneld worden afgeschreven", zegt Goense. "Maar op lange termijn hebben we minder vierkante meters nodig en kan het voor een besparing zorgen." Bonekamp weet dat laatste nog niet. "We doen het in ieder geval niet om kosten te besparen", zegt Bonekamp. Maar wellicht wordt de organisatie zo wel efficiënter."