Nieuwe EU-regels

Bestedingslimiet van 50 euro op e-bon: 'Cadeaukaart geen feestje meer'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Hollandse Hoogte / ANPBestedingslimiet van 50 euro op e-bon: 'Cadeaukaart geen feestje meer'
RTL

Wie online een algemene cadeaubon inwisselt, zoals een VVV-kaart of een Boekenbon, kan maximaal 50 euro verbrassen. Staat er meer geld op, dan moet dat door nieuwe EU-regels tegen witwassen worden bewaard voor een volgende aankoop. Het eventuele restant van je aankoop betaal je zelf. Volgens de branchevereniging voor cadeaukaarten schiet het middel zijn doel voorbij.

De Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL) vindt dat cadeaukaarten niet onder de witwaswetgeving horen te vallen en is niet blij met de nieuwe wet, zo laat voorzitter Tamar de Leeuw weten aan RTL Z na berichtgeving van de NOS.

"Consumenten hebben geen boodschap aan de verschillen", weet de Leeuw. "Het verzilveren moet een feestje zijn en geen bron van irritatie." Ondernemers moeten bovendien allerlei aanpassingen doen en lopen mogelijk omzet mis, aldus de BVCNL. 

Anti-witwas

Eind mei werd de zogenoemde vijfde anti-witwasrichtlijn (AMLD5), een Europese richtlijn die het witwassen van elektronisch geld moeten voorkomen, in de Nederlandse wet vastgelegd.

Voor bedrijven die onder de regels vallen geldt dat zij een identiteitscheck moeten uitvoeren op hun klant als de digitale transactie hoger is dan 50 euro.

Sommige cadeaukaarten zijn digitaal geld

Ook cadeaukaarten worden in sommige gevallen gezien als elektronisch geld, weet BVCNL. "Wanneer je met een cadeaukaart bij verschillende winkels kunt betalen, wordt de kaart gezien als elektronisch geld", aldus De Leeuw. Dat is bijvoorbeeld zo bij de Yourgift-cadeaukaart, de VVV-bon en de Fashioncheque. 

"Dit zijn populaire cadeaukaarten bij de consument", zegt De Leeuw. Ook van meer dan 50 euro: volgens de branche vinden er per jaar 2 tot 3 miljoen transacties plaats met cadeaukaarten die een waarde hebben van meer dan 50 euro. 

Zelf bijleggen

Wil je met die bonnen online afrekenen, dan mag je dus maximaal 50 euro besteden. Ook al heb je een bon van 100 euro. Doe je een bijvoorbeeld aankoop van 70 euro, dan leg je de overige 20 euro zelf bij.

Dat komt volgens BVCNL omdat de webshop waar je koopt, geen identiteitscheck doet, ook wel een zogenoemde 'Ken-je-klantprocedure'. En die is onder de nieuwe regels verplicht. In de praktijk moeten klanten dan hun naam, adres en woonplaats afgeven en een kopie van hun id-kaart of paspoort.

"Het geldt voor sommige cadeaukaartbedrijven en voor alle gelieerde webshops", weet De Leeuw. En dat is voor velen te duur en geen doen. De maatregel splijt de cadeaukaartenmarkt volgens de voorzitter bovendien onnodig in tweeën.

Eigen bon geen probleem

Want wanneer een retailer of organisatie een cadeaukaart uitgeeft die alleen bij hemzelf verzilverd kan worden, zoals een Hema-bon of een van Bol.com, dan is er geen sprake van elektronisch geld en gelden de regels niet. 

Ook wanneer je een willekeurige cadeaubon inlevert in een fysieke winkel is er geen beperking in het bedrag, omdat de transactie dan in de winkel plaatsvindt.

Oneerlijke regel

Webshopondernemer Frans van der Ley van de Regenjasbrigade is niet blij met de nieuwe regels. "Er is nauwelijks over gecommuniceerd, mijn klanten kwamen erachter doordat ze een popup kregen toen ze wilden afrekenen via Mollie", vertelt hij. "Het rare is, je mag de bon wel kopen, maar vervolgens niet overal inleveren."

Van der Ley werkt met Fashionchecks en heeft ongeveer wekelijks een klant met een bon. "Het punt is, mensen willen gewoon liever niet zelf bijbetalen. Dus als ze een bon niet in een keer kunnen inleveren, dan gaan ze op zoek naar een alternatief. In dit geval een fysieke winkel en dan loop ik omzet mis."

Hij noemt het jammer dat het zo moet. Maar bedacht ook al een creatieve oplossing: "Ik heb twee dummyproducten aangemaakt op mijn website die klanten dan in hun mandje kunnen stoppen en via twee transacties kunnen afrekenen. Dan kunnen ze mij achteraf vertellen wat ze precies willen hebben."

Lees meer over
OndernemersMKBWebwinkelE-commerce