Te veel bh's in de kast

'Bh die altijd past': Eva (26) ontwerpt hit voor jojoënde zusjes

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Savara Intimates'Bh die altijd past': Eva (26) ontwerpt hit voor jojoënde zusjes
RTL

Een traineeship in finance bracht weinig energie en dus gooide Eva van Schijndel (26) het vorig jaar over een andere boeg: ze leerde naaien en startte een lingerielijn. Met 'duurzame bh's die altijd passen'. Ook als je net als Eva jojoot in gewicht. "Binnen de lijntjes kleuren past niet bij mij."

Het stoppen met die eerste baan was een onderbuikgevoel, vertelt bedrijfskundestudent Van Schijndel. Ze had ook op zoek kunnen gaan naar ander werk. "Maar ik dacht, dat wordt 'm niet." Ondernemen, mode, stoffen, daar voelde ze wel een sprankeling bij. "Maar ik wist er niks vanaf en had nog nooit een naaimachine aangeraakt."

Het was een 'intuïtief' proces, zegt ze. Het begin van een zoektocht naar kansen in haar kledingkast. "Ik ben op naailes gegaan, zag dat ik aanleg had en zei: go for it." Want de kast van Eva en haar zussen lag vol bh's die maar een week of twee gedragen waren. "Zonde."

"De meeste steun komt van de band aan de onderkant, die heb ik maximaal verstelbaar gemaakt."

Hormonen en andere schommelingen

Hormonen, puberteit, gewicht. "Mijn zussen en ik zijn over de jaren enorm gewisseld in cupmaat. Van E naar B en terug", zegt Van Schijndel. Dan kocht ze weer een nieuwe bh en die zat binnen no time niet meer lekker. "Dat zag ik als grote kans. Op de lingeriemarkt is weinig aandacht voor duurzaamheid, of onze enorme koopdrang."

Ze ging aan de haal met een standaard naaipatroon dat eindeloos werd aangepast en gepast. Totdat er eindelijk iets uitrolde wat op een bh leek én lekker zat. "Ik ben er maanden mee bezig geweest." Sinds maart is de website van Savara Intimates en een lijn met zo'n tien slips, bh's en huispakken echter een feit. Die bh's kosten al snel 60 euro per stuk.

Waarom goede bh's zo duur zijn (en de bijpassende slipjes ook)
Lees ook

Waarom goede bh's zo duur zijn (en de bijpassende slipjes ook)

'Betere versie'

Er zijn volgens Van Schijndel een paar dingen die haar versie van de aloude bustehouder bijzonder maakt. Ze hebben namelijk geen beugel en zijn evengoed te dragen tot en met cup F, zegt ze. "De meeste steun komt van de band aan de onderkant, die heb ik maximaal verstelbaar gemaakt." Er zijn geen haakjes aan de achterkant. Optioneel kun je er cups bijkopen.

De bh's zijn gemaakt van een flexibele stof met de naam Tencel en dat is weer gemaakt van houtpulp uit Turkije. "In de industrie wordt het weinig gebruikt. Niet geschikt, denken ze. Maar het is zacht." Het kant komt van een fabriek in Italië en is gerecycled polyester. Alleen de cups zijn niet gerecycled. "We zoeken nog naar een alternatief."

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bh van Savara Intimates© Savara Intimates
Bh van Savara Intimates

Serieus nemen

Pas sinds de site live is, merkt Van Schijndel dat de industrie haar serieus begint te nemen. Met nul kennis of netwerk begon ze met googelen en aanschrijven van stoffabrikanten en naaiateliers. "Het is heel moeilijk om als kleine speler binnen te komen", vertelt ze. Ook de financiering komt uit eigen zak, mede dankzij een bijbaan.

Inmiddels is ze wel zo ver dat een atelier in Letland nu deels de productie verzorgt en dat binnenkort helemaal gaat doen. "Ik wil niet meer al mijn tijd achter de naaimachine zitten", zegt ze. Vaart maken is nodig in een markt als deze, met grote spelers zoals Hunkemöller, Victoria's Secret en H&M .

Er gaat zo iemand met je idee aan de haal, weet de onderneemster. Desondanks is het ook een groeimarkt, volgens internationaal databureau Statista. Die moet wereldwijd een waarde van bijna 50 miljard dollar aantikken in 2025.

Setje van Savara Intimates© Savara Intimates
Setje van Savara Intimates

"Ik draai uit de kosten en stop zoveel mogelijk terug in het bedrijf."

Niet uitverkocht zijn

Bh-kopers namen de ondernemer wel meteen serieus, zegt Van Schijndel. "Ik heb mijn hele proces vanaf het begin op Instagram gedeeld." De fanclub groeide dit jaar van enkele honderden naar zo'n 3000 volgers. Met een klein team van freelancers vliegen er nu zeker veertig bestellingen per week uit. "Ik draai uit de kosten en stop zoveel mogelijk terug in het bedrijf."

Het doel voor de komende tijd? Groeien en meer aandacht voor bh's die heel lang meegaan, zegt ze. "En niet de hele tijd uitverkocht zijn. Door het coronavirus bestellen mensen veel meer online."

Lees meer over
OndernemersStartupsKledingRetailEditie NL Link in bioZ link in bio