Business

Corona deelt dreun uit aan foodbedrijven: vooral bierbrouwers zijn de klos

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
© Getty ImagesCorona deelt dreun uit aan foodbedrijven: vooral bierbrouwers zijn de klos
RTL

Een groot deel van de Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven hebben te maken met forse omzetverliezen door de coronacrisis. Opvallend is dat daar ook ondernemingen bij zitten die aan supermarkten leveren en die draaien dit jaar juist op volle toeren.

De omzet van 60 procent van de foodbedrijven is in het eerste half jaar van 2020 gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar ervoor. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Levensmiddelenindustrie van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Cateraars de klos

Het verschil tussen de verschillende sectoren is erg groot. Bedrijven die voornamelijk aan de horeca leveren, hebben door de lockdown vanzelfsprekend een grote klap gekregen. Denk aan bierbrouwerijen die leveren aan cafés, maar ook cateraars die hun producten verkopen aan bedrijfsrestaurants of kiosken op treinstations.

"Ook cateraars die speciaal vliegtuigmaaltijden bereiden voor de luchtvaart hebben hun omzet zien verdampen", verklaart Pascal Hopman van FNLI. Bij 5 procent van de voedingsbedrijven kelderde de omzet met meer dan 50 procent.

© FNLI

Brood en banket

Sinds het uitbreken van de pandemie draaien supermarkten recordomzetten. Voedingsmiddelenbedrijven die aan deze supers leveren draaien over het algemeen dus ook goed. Een derde behaalde een omzetgroei tot 10 procent. Denk aan bedrijven die bakproducten verkopen.

Maar niet alle toeleveranciers van supermarkten zijn winnaars. Zo’n 14 procent van de foodondernemingen die vooral aan de supers leveren, zag zijn omzet dalen met 20 tot 50 procent. Bakkerijen die brood en banket leveren aan supermarkten bijvoorbeeld, hebben te maken met omzetdaling, want tijdens de coronacrisis blijken we liever naar de ambachtelijke bakker te gaan.

Ook snoepbedrijven die aan supermarkten leveren hebben te maken met een omzetdaling dit jaar. "Snoep is een actie-gedreven product en in tijden van corona zijn meer mensen online gaan bestellen waarbij de acties veelal niet gezien worden. Daarnaast richten consumenten zich in de supermarkt nu ook vooral op de producten die tot de dagelijkse levensbehoeften horen", verklaart Hopman.

Lees meer over
VoedingSupermarktCoronacrisis in NederlandBakkerBier