In coronatijd wint verwenwinkel Jumbo en verliest prijsvechter Aldi
Nederlandse supermarkten hebben een recordomzet geboekt in coronajaar 2020. Vooral de luxere supermarkten met een breed aanbod profiteerden van de lockdown. Prijsvechters als Aldi en Dirk verloren juist terrein.
Met de sluiting van de horeca en het massale thuiswerken verrast het niet dat supermarkten afgelopen jaar een recordomzet wisten te behalen van 44,7 miljard euro. Dat is een groei van ruim 11 procent ten opzichte van 2019, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Veilige buurtsupermarkt
Jumbo is met met een stijging van 0,5 procentpunt de grootste stijger. Ook marktleider Albert Heijn is het gelukt om marktaandeel te winnen. Binnen de Superunie-groep winnen Coop en Plus beide 0,2 procentpunt.
Jumbo haalde die stijging deels door 10 nieuwe winkels te openen. Ook Albert Heijn kreeg er 12 nieuwe filialen bij. Opvallend is dat Coop en Plus meer marktaandeel hebben bereikt zonder nieuwe winkels te openen.
Dat komt doordat consumenten de behoefte hebben om in coronatijd de aankopen dichtbij te doen. Dus bij de supermarkt om de hoek en niet in een drukke grote winkel verderop. Zo is de verklaring van de marktonderzoekers van IRI.
Jezelf verwennen
Dat Albert Heijn en Jumbo het goed doen in coronatijd, snapt supermarktdeskundige Paul Moers. "We konden niet naar restaurants en wat ga je dan doen? Je gaat jezelf verwennen. Dan zie je dat dat soort verwenproducten scoren. Daarvoor kan je goed terecht bij deze twee supermarkten."
"En Jumbo heeft HEMA-assortiment aan zijn winkels toegevoegd. Ook dat zorgt voor extra omzet", voegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, toe.
Slimme huismerkstrategie
Tegelijkertijd nam door het coronavirus het one stop shopping toe. Uit angst voor het virus doen we liever al onze boodschappen bij één winkel, in plaats van dat we voor specifieke koopjes ook nog naar een discounter gaan. Dat heeft gevolgen voor Aldi en Dirk.
"Jumbo heeft met de 'Allerslimste koop' een slimme huismerkstrategie waarmee ze mensen die naar Aldi gaan, verleiden om bij Jumbo boodschappen te doen", aldus Koelemeijer.
Gesloten bolwerk
Tot slot laat met name Aldi online veel liggen. Een vijfde van de omzetgroei door supermarkten in 2020 komt namelijk van het online boodschappen doen, maar Aldi heeft alleen fysieke winkels.
Al sinds 2010 daalt het marktaandeel van Aldi in Nederland. Dat hebben ze aan zichzelf te wijten, vindt Moers: "Aldi heeft veel te laat vernieuwd. Aldi is veel te lang een gesloten bolwerk geweest. Heeft te laat innovatie opgepakt."