Bier iets duurder

Terrassen weer open: gaan de prijzen omhoog?

Door Frederieke Hegger··Aangepast:
© ANPTerrassen weer open: gaan de prijzen omhoog?
RTL

Aanstaande woensdag is het zover: dan mogen we weer een broodje eten en een biertje drinken op het terras. Maar worden dat broodje en biertje ook duurder? Het biertje waarschijnlijk wel.

Nederlanders hebben zich in coronajaar 2020 een slag in de rondte gespaard. In totaal kwam er bijna 42 miljard euro bij op onze spaar- en betaalrekeningen. Geld zat dus om straks uit te geven op het terras.

Volgens horeca-econoom Stef Driessen zou de horeca daarom best wat extra’s mogen rekenen. Een tijdelijke coronatoeslag van 2,50 euro bijvoorbeeld, zoals ze in Duitsland afgelopen zomer al hadden. "Ik denk dat de bereidheid om dat te betalen heel groot is. En ik denk ook dat het goed valt uit te leggen."

Hard nodig

Volgens Driessen hebben horeca-ondernemers die extra euro's per klant enorm hard nodig. Tegelijkertijd is niet elke consument zich helemaal bewust van de pijn die horeca-ondernemers hebben geleden. Een coronatoeslag kan daarbij helpen. "Bovendien: veel Nederlanders smachten ernaar om weer op het terras te zitten en willen echt wel wat meer betalen."

Maar gaat het ook gebeuren? Durven horeca-ondernemers meer geld te vragen? De eerste voorbeelden druppelen al binnen. Zo zijn er in ieder geval enkele strandtenten die wat extra's rekenen: 2,50 euro aan reserveringskosten bijvoorbeeld op de drukke tijdstippen. Kosten die je niet terugkrijgt als je niet op komt dagen.

Bij sommige strandtenten in Zandvoort moet je reserveringskosten betalen.
Bij sommige strandtenten in Zandvoort moet je reserveringskosten betalen.

Uitzondering

Volgens Koninklijke Horeca Nederland gaat het waarschijnlijk om uitzonderingen. De vereniging heeft in elk geval geen signalen ontvangen van andere ondernemers die hetzelfde doen.

En de prijzen op de menukaart? Misschien vindt de dolblije terrasganger het helemaal niet erg om een euro extra te betalen voor een broodje kroket. De keuze voor een bepaalde prijsstelling is aan elke individuele ondernemer, stelt de KHN. "Maar veel horeca-ondernemers zijn van mening dat de coronarekening niet bij gasten terecht moet komen", aldus de woordvoerder.

Coronarekening

Een veel gehoorde uitspraak, ziet econoom Driessen. Restauranteigenaren en kroegbazen leven voor hun gasten, dus zullen niet zo snel de prijzen keihard gaan omhoog gooien. "Ze willen de coronarekening niet doorschuiven naar de klant. Wat mij betreft niet terecht, want tegelijkertijd ligt die rekening wel bij hen zelf."

Horeca-ondernemers hebben weliswaar veel overheidssteun gehad, maar dat was bij lange na niet genoeg om alle rekeningen te betalen. "Ze hebben samen 4 miljard euro zelf moeten inbrengen om de vaste laste en het personeel te kunnen betalen", aldus de econoom. Vorig jaar zijn er grote verliezen geleden. Dat gaat veelal ten koste van hun spaargeld en pensioenpot.

Bierprijs 

Al schuift er wel één coronarekening door naar de klant: die van het bier. Grote bierbrouwers hebben namelijk hun prijzen verhoogd. Dat doen ze elk jaar, maar dit jaar extra, vanwege de crisis. Zo heeft AB Inbev, maker van o.a. Coronabier, de literprijs met 3,5 procent verhoogd, Heineken met 2,7 procent en Grolsch met 3,9 procent.  

Bierbrouwers hebben het zwaar omdat ze, dankzij de lockdowns, veel minder hebben verkocht in horeca-gelegenheden. De gestegen verkoop in supermarkten heeft dat verlies niet geheel gecompenseerd. Hogere bierprijzen moet de biergiganten er weer wat bovenop helpen.

Boze klanten

Een domper voor horeca-ondernemers. Johan de Vos van de KHN-afdeling in Breda ziet dat ondernemers nu in dubio zitten. "Sommigen zijn bang voor boze klanten die niet meer willen betalen voor een biertje op het terras."

Maar anderen zullen de verhoogde prijs wel doorrekenen aan de klant. De Vos schat in dat een biertje in veel gevallen 10 cent meer gaat kosten. Wat meer dan de verhoging van de bierbrouwers dus, maar geen bedrag waar veel terrasbezoekers stennis over zullen trappen.

Niet gastvrij

En reserveringskosten rekenen, of een coronatoeslag? De Vos moet lachen. "Het is heel creatief. Maar Breda is wel echt anders. Wij zijn een horecastad. Hier hoef je echt niet aan te komen met reserveringskosten. Ik vind het ook niet echt een gastvrij signaal."

Bovendien is hij bang dat het kabinet later toch nog een toegangstest gaat vragen aan terrasbezoekers. Dat zou 7,50 euro per bezoeker kosten. Nog meer betalen voor eten en drinken ziet de klant dan vast niet zitten, schat de horeca-voorman in.

Meer gasten

Toch doen ondernemers er goed aan om creatieve manieren te verzinnen in die beperkte terrastijd meer geld te verdienen, stelt econoom Driessen. Het feit dat veel gelegenheden kiezen voor vaste tijdslots vindt hij bijvoorbeeld erg verstandig. Daardoor kunnen er meer gasten komen.

"De tijd van neerploffen op een terras, twee koffie bestellen en de hele middag blijven zitten is voorbij. Dat kan een horeca-ondernemer nu echt niet hebben."

Lees meer over
Koninklijke Horeca NederlandHorecaBierOndernemersCoronacrisis in Nederland