Hoe monniken zich bedruipen met 'beste bier ter wereld'
Experts en bierdrinkers zijn tamelijk eensgezind: het trappistenbiertje van de Sint Sixtusabdij van Westvleteren is het beste bier ter wereld. Dat komt onder andere door slimme monniken die zorgen voor schaarste en een moeilijk verkoopproces.
De monniken brouwen namelijk precies zoveel bier als nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien en armen te helpen.
En omdat monniken nu eenmaal monniken zijn, hoeven zij niet heel veel bier te verkopen om zonder aardse luxe hun leven aan het eren van god te wijden. Dat gaat zo in alle elf kloosters die mogen zeggen dat ze authentiek trappistenbier brouwen, legt bierkenner Alain Schepers uit.
'Speciaalbier is booming'
"Speciaalbier is enorm booming, dus de monniken kunnen er goed mee in hun levensonderhoud voorzien", vertelt hij. Wat er overblijft, geven de monniken aan goede doelen. In Nederland zijn twee kloosters waar trappistenbier wordt gebrouwen.
"Wat ook meehelpt aan de populariteit is de uitverkiezing tot beste bier ter wereld door een Amerikaans blog enkele jaren geleden", voegt Schepers toe.
Premier Balkenende kreeg in 2006 een krat Westvleteren van toenmalig Vlaams bestuurder Yves Leterme. (Foto: AFP)
De monniken profiteren dus volop van de oude economische wet van schaarste: hoe minder er van een product is, hoe meer mensen bereid zijn om ervoor te betalen. Volgens Schepers is sprake van een 'gecreëerde schaarste, in combinatie met een goed marketingverhaal'. "Het is een eigen leven gaan leiden en een cultbier geworden."
Maar wat het meest bijdraagt aan de mythe rond het bier is dat je een soort pelgrimstocht moet ondernemen om het te krijgen, vertelt Schepers. De monniken hanteren namelijk een zeer streng koopbeleid.
'Kwestie van veel geduld en geluk'
Om te bestellen moeten klanten, alleen particulieren, op een bepaald tijdstip bellen en hopen dat de lijnen niet bezet zijn. De monniken waarschuwen zelf dat 'door onze kleinschalige productie' er meer wordt gebeld dan er bier voorradig is: "Het is dus een kwestie van veel geduld en wat geluk."
Om toch iedereen een kans te geven ook bier te bestellen mogen de gelukkigen die erin slagen daarna 60 dagen lang niets kopen. De monniken controleren dat ook nauwgezet. Ze registreren de telefoonnummers en nemen niet op als iemand binnen de zestig dagen tóch een poging waagt. Anonieme nummers worden helemaal niet opgenomen.
Streng deurbeleid
Voor de slimmeriken die met een ander nummer proberen de monniken voor het lapje te houden hebben de Vlamingen ook een oplossing. Klanten moeten het bier namelijk zelf ophalen en de monniken noteren de nummerborden. Dat nummerbord moet je bij de bestelling doorgeven en je raadt het al: auto's worden ook voor twee maanden geweerd na aankoop.
Dat proces zorgt wel voor een hele bijzondere ervaring vertelt Schepers die het vergelijkt met een pelgrimstocht naar een bedevaartsoord: "Het is geweldig. Je gaat er met spanning in je lijf heen en komt terecht in de middle of nowhere", vertelt hij enthousiast. Hij vindt de tocht verplichte kost voor iedere bierliefhebber. "Als je eenmaal het bier in je kofferbak hebt, zorgt dat écht voor een gelukzalig gevoel: mission completed."
Een monnik inspecteert de productie. (Foto: Sint Sixtusabdij Westvleteren)
De prijzen ten slotte: een krat Trappist Westvleteren Twaalf (10,2 procent alcohol) kost bij de poort van de abdij 42 euro plus 12 euro statiegeld voor het houten krat en de flesjes zonder etiket.
Toch betaal je in de kroeg of bij slijterijen, waar het bier onvermijdelijk toch terechtkomt, al snel 10 euro voor één flesje. De faam van het bier zorgt ervoor dat ondernemers er flink wat voor durven vragen, als zij het stiekem onder de toonbank verkopen.
Alleen voor particulieren
De abdij verbiedt het particulieren om het bier door te verkopen. Dat niet iedereen zich daaraan houdt blijkt bijvoorbeeld wel uit de mogelijkheid om op een Australische website Westvleteren te kopen. Prijs: 65 dollar, zo'n 43 euro.
Het predikaat 'lekkerste bier ter wereld' lijkt nog steeds gerechtvaardigd. Op de website RateBeer staat het biertje inmiddels weliswaar op nummer twee in de top 50. Het moet de Toppling Goliath Kentucky Brunch voorlaten, maar dat bier is maar door 121 mensen beoordeeld, de Westvleteren door bijna 4000 liefhebbers.