Nieuws

NN wint woekerpoliszaak, consumenten voldoende geïnformeerd

Door Puck Scheres··Aangepast:
NN wint woekerpoliszaak, consumenten voldoende geïnformeerd
RTL

Nationale-Nederlanden heeft consumenten voldoende geïnformeerd over de kosten en premies in hun beleggingsverzekering. Tot dat oordeel kwam de Rechtbank Rotterdam.

De vorderingen van Woekerpolis.nl zijn afgewezen. De rechter deed vanavond - na beurs - uitspraak in dit langlopende proces over woekerpolissen.

Nationale-Nederlanden verkocht 691.000 woekerpolissen onder de naam Flexibel Verzekerd Beleggen. Consumenten die deze beleggingsverzekering afsloten, zijn voldoende geïnformeerd over de diverse kosten. Tot dat oordeel kwam de Rechtbank Rotterdam. 

Voldoende gewaarschuwd

NN heeft volgens de destijds geldende regels voldoende gewaarschuwd voor de beleggingsrisico’s.

Het crash-risico, het hefboomeffect, het inteereffect en het fata morgana-effect zijn beleggingsrisico’s waarvoor geen aparte waarschuwing nodig was. Volgens de rechtbank mocht Nationale-Nederlanden werken met voorbeeldkapitalen en waren alle kosten en premies hierin verwerkt.

De zaak werd aangespannen door Woekerpolis.nl. Zo’n 75.000 consumenten met een NN-polis hebben zich aangemeld bij deze claimorganisatie, die nu bot vangt. De vereniging moet ruim 3000 euro aan proceskosten betalen.

Wat zijn woekerpolissen?
Wie tussen 1989 en 2008 een beleggingsverzekering afsloot heeft hoogstwaarschijnlijk een woekerpolis. Er werden in totaal 7 miljoen van dit soort polissen verkocht. De belofte? Hoge rendementen voor zij die hun geld voor twintig of dertig jaar wilden wegzetten.

Het was een fiscaal aantrekkelijke investering. Je mocht je inleg namelijk aftrekken van de belasting. Maar in 2006 barstte de bubbel. Er bleken enorme hoge kosten aan deze polissen te zitten waardoor de kosten de baten begonnen te overwoekeren. Het product at als het ware de inleg op waardoor mensen berooid achterbleven.

Opmerkelijke uitspraak

Deze woekerpoliszaak is een vervolg op de uitspraak van het Europese Hof van 29 april 2015 tegen Nationale-Nederlanden. Die uitspraak gaf niet de duidelijkheid waar iedereen op had gehoopt. Niet de Europese, maar de nationale regels bepalen hoeveel informatie consumenten hadden moeten krijgen. Daarom werd de zaak weer teruggestuurd naar de rechtbank in Rotterdam.

Eerdere rechtszaken tegen verzekeraars (Kifid tegen NN, Aegon en Allianz) werden beslecht in het voordeel van de consument. Dus deze uitspraak is des te opmerkelijker.

Teleurgesteld

Vereniging Woekerpolis reageert teleurgesteld op het vonnis: "De vereniging is zeer verbaasd over het oordeel van de rechtbank en vindt het onbegrijpelijk dat haar vorderingen zijn afgewezen. Het vonnis staat haaks op uitspraken die de afgelopen maanden zijn gedaan door het gerechtshof Den Bosch, de rechtbank Den Haag en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening." 

Nationale-Nederlanden is verheugd met de uitspraak. "De rechtbank volgt het standpunt van NN, dat de informatieverstrekking aan klanten moet worden getoetst aan de regelgeving en het normenkader die golden ten tijde van het aanbieden van de beleggingsverzekeringen." Klanten met vragen over hun polis kunnen bij de verzekeraar terecht

Hoger beroep

Voorzitter Ab Flipse van Woekerpolis.nl zegt: "Wij gaan in hoger beroep. Wij hebben sterke argumenten en zijn ervan overtuigd dat dit vonnis in hoger beroep geen stand houdt." Kortom: dit woekerpolisdossier is nog lang niet gesloten. 

Lees meer over
Nationale NederlandenVerzekeringenGeldRechtszaak