Eerste beelden: zo ziet de nieuwe Intercity eruit

Het duurt nog even voor de nieuwe Intercity van de NS daadwerkelijk over de sporen raast, maar een model van de trein werd zojuist in Amersfoort gepresenteerd. Dit kun je vanaf 2021 verwachten.
De kop doet vaagjes denken aan de niet vreselijk succesvolle Fyra, maar de trein is niet van Italiaanse maar van Franse makelij. De 79 treinen worden namelijk gemaakt door Alstom.
De wasbeer is hier al gesuggereerd. Betere ideeën? pic.twitter.com/a02KtHe8gi
— Hans de Bruijn (@hdb_rtl) October 3, 2017
En dit is de zijkant van de nieuwe trein.
En dit is ‘m dan, de nieuwe Intercity #ICNG pic.twitter.com/uxGrAXKQhX
— Hans de Bruijn (@hdb_rtl) October 3, 2017
De nieuwe Intercity's zijn samen goed voor 25.000 extra zitplaatsen. Toch zijn ze, anders dan de treinen die we nu kennen, enkeldeks. Een van de grote voordelen is dat ze zowel over de HSL kunnen rijden als over een normaal spoor.
De treinen kunnen 200 kilometer per uur en gaan in eerste instantie rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda. Later worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven.
Met toilet én stopcontact
En bij de introductie van een nieuwe trein is altijd de grote vraag: heeft hij een toilet aan boord? Ja, dat is het geval. Ook zijn ze uitgerust met (usb)-stopcontacten in zowel eerste als tweede klasse.
Verder krijgt de nieuwe Intercity verschillende ruimtes voor 'werken/rust' en 'gezelligheid/ontmoeten'.
En dan van binnen. Grotere tafels om aan te werken, en meer beenruimte. Niet ten koste van aantal zitplaatsen, zegt NS #ICNG pic.twitter.com/jWvUHFE7gh
— Hans de Bruijn (@hdb_rtl) October 3, 2017
Ook de balkons van de trein zijn flink onderhanden genomen. Op onderstaande foto is te zien dat er ook de mogelijkheid is om afval te scheiden.
Het balkon van de trein (beeld: anp)
Het toilet (beeld: anp)