Nieuws

Verkoop Decemberloten weer begonnen: 'Loterijen verkopen een geluksgevoel en dat werkt'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Verkoop Decemberloten weer begonnen: 'Loterijen verkopen een geluksgevoel en dat werkt'
RTL

Gepersonaliseerde brieven, e-mails, reclames op tv met gezellige families en talloze spotjes op de radio: de loterijen doen er alles aan jou te verleiden om een lot te kopen.

53,9 miljoen, dat is dit jaar het bedrag van de PostcodeKanjer. Heb je de winnende postcode, dan deel je dat bedrag met je buren in de straat of de wijk. De jackpot die de Nederlandse loterij, voorheen de Staatsloterij, op oudejaarsavond uitreikt is 30 miljoen euro.

Om klanten te overtuigen een lot te kopen, is een uitgebreide marketingcampagne begonnen. "We hebben een extra campagne rondom de oudejaarstrekking. We hebben een korte film gemaakt en er komt een online campagne. We zijn op alle kanalen: radio, tv, e-mail en voor winkeliers in de winkels", zegt een woordvoerder van de Nationale Loterij.

Miljoenen verkochte loten

De campagne van vorig jaar heeft gewerkt. In 2016 zijn er 6,3 miljoen staatsloten verkocht alleen voor die trekking. Op oudejaarsdag gingen er 1200 lotnummers per minuut over de toonbank.

Ook krasloten besteden aandacht aan de feestdagen. In deze periode is er een speciale decemberkalender te koop, dat is een adventkalender met krasloten. Elke dag tot aan kerst kan je een vakje open krassen. Hier zijn er vorig jaar 3,5 miljoen van verkocht.

'Ze verkopen geluk'

Juist in december is het spitstijd voor de loterijen. "Ze verkopen geluk en dat doen ze heel goed", zegt hoogleraar consumentenpsychologie Ad Pruyn. "Ze zijn er goed in geslaagd een lot onderdeel te laten zijn van het geluksgevoel rondom kerst en oud en nieuw." Een oliebol in de ene hand, een glas champagne in de ander en het lot voor je op tafel.

De loterijen spelen perfect in op dat gevoel van geluk. Volgens Pruyn is het een klassieke marketingtruc als het gevoel van het product en het product samenvallen. "Als het twaalf uur is, wens je elkaar een gelukkig nieuwjaar. Hoe kun je dat beter doen dan het geluk letterlijk in de vorm van een lot te geven en hopen dat het geld, dus geluk, geeft. Een oudejaarslot is traditie geworden. De campagnes hoeven er alleen maar op te wijzen dat de trekking er weer aan komt, het gevoel is er al."

Video: Econoom Mathijs Bouman zegt dat de kans dat hij wint zeer klein is en verbrandt zijn staatslot

Gouden cheques

Op het geluk- en familiegevoel spelen niet alleen de loterijen in, ook de omzet van de tuinverlichting is de laatste jaren gegroeid, zegt Pruyn. "Daar hoort een versierd huis, lekker eten en een eindejaarslot bij. Dit 'geluk' kunnen vaste werknemers kopen omdat de eindejaarsbonus rond deze tijd op de bankrekening staat."

De loterijen laten dan ook graag mensen zien met gouden cheques in hun handen met daarop een enorm geldbedrag. Met de boodschap: dit kan jou volgende maand ook zomaar overkomen. En dan valt die brief op je deurmat. Maar waarom gooit de ene persoon de brief in de oudpapierbak en koopt de ander een lot? "Dat kan verschillende oorzaken hebben", zegt Pruyn. "De een is wat naïever dan de ander. Het is ook ervaring, na een negatieve ervaring of de zoveelste brief, maak je ze niet meer open."

Winnende lot

Ook verwerken we informatie anders dan pakweg twintig jaar geleden. "We zijn door de invloed van internet en sociale media oppervlakkiger geworden. Consumenten nemen vaak niet meer de tijd om de kleine letters te lezen."

Daarnaast is de post een traditioneel medium waar consumenten meer geloof aan hechten. Ze vertrouwen er vaker op de inhoud geen fake nieuws is en lezen de kleine letters minder goed. Maar de meeste loten worden in december alsnog verkocht, omdat het er tegenwoordig nu eenmaal bij hoort. Want wie weet heb jij net dat winnende lot in handen.

Rijk zonder de loterij

Econoom Oeds-Jan Postma wijst mensen er op dat je de inleg van een loterij bijna nooit terugverdient, maar investeer je het slim, dan kan die 50.000 euro toch van jou zijn. "Mensen die dertig jaar meedoen met een loterij, kopen voor ongeveer 10.000 tot 20.000 euro aan loten. Er is een ontzettend kleine kans om dat geld terug te winnen. Hadden ze dit bedrag belegd, dan konden ze met zeven procent rendement na dertig jaar 40.000 tot 50.000 euro hebben. Mensen zijn overdonderd als ze zo'n gouden loterijcheque van 50.000 euro in hun handen gedrukt krijgen, maar eigenlijk hebben ze gewoon hun eigen inleg met rente teruggekregen."

Meer op RTLNieuws.nl:

Lees meer over
Nationale Postcode LoterijStaatsloterijNationale LoterijLoterij