Binnenland

Lesgeven populair, werken als leraar niet: te slechte voorwaarden

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPLesgeven populair, werken als leraar niet: te slechte voorwaarden
RTL

Bijna de helft van alle werkende Nederlanders zou best voor de klas willen staan, maar vrijwel niemand maakt de overstap. Beperkte carrièremogelijkheden, het lage salaris en de hoge werkdruk zijn de belangrijkste obstakels.

Dat blijkt uit een enquête van het Platform Beta Techniek. In dat onderzoek geeft 40 procent van de ondervraagden aan dat ze best wel les zouden willen geven.

Het platform heeft het onderzoek laten doen vanwege het tekort aan docenten in technisch onderwijs. Een tekort dat naar verwachting de komende jaren verder toe zal nemen. Ook is het lastig om leraren vreemde talen te vinden en is er in het basisonderwijs ook een tekort aan leerkrachten. 

Kennis overbrengen

In het onderzoek heeft onderzoeksbureau Motivaction docenten en niet-docenten gevraagd naar hun motivatie om les te willen geven. Niet-docenten zeggen dat ze kinderen en jongeren willen helpen zich te ontplooien. Ze willen hun kennis overbrengen en zo bijdragen aan de maatschappij. Dat laatste is ook een belangrijke motivatie bij docenten. Die zeggen ook dat ze voldoening halen uit contact met kinderen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen best voor de klas willen staan, maar niet hun hele loopbaan. Volgens directrice Beatrice Boots van het PBT zouden meer mensen kiezen voor (tijdelijke) baan voor de klas als de drempel lager zou zijn. Zo zou het halen van een lesbevoegdheid eenvoudiger moeten worden en zou het doorstromen in en uit het onderwijs makkelijker moeten worden.

Ook zou het volgens haar makkelijker moeten zijn om naast de reguliere baan parttime in het onderwijs te werken.

Dagboek van een juf: Annette laat zien hoe hoog de werkdruk is

Eerder liet deze basisschoolleerkracht zien wat haar doorsneewerkweek is.

Meer op rtlnieuws.nl:
Werkdruk leraren aangepakt: 'Stop met al die administratie'

Lees meer over
OnderwijsSalarisWerkdrukNederland