Zin in ander werk? Genoeg bedrijven bieden omscholing aan
Zit je op dit moment achter een bureau op je werk en denk je: wat doe ik hier nog? Omscholen naar een baan waar je minder zitvlees voor nodig hebt, blijkt helemaal niet zo ingewikkeld. Bedrijven staan bovendien te springen om zij-instromers.
Vandaag kwam uitkeringsinstantie UWV met nieuwe cijfers over de krapte op de arbeidsmarkt. In de techniek, bouw en logistiek is het tekort het grootst en staan ze te springen om nieuwe collega's. Mensen met een uitkering kunnen zich onder voorwaarden laten omscholen via het UWV.
Maar mensen die hun huidige baan zat zijn kunnen bij verschillende sectoren aankloppen. "We hebben ook academici die nu dolgelukkig zijn op de vrachtwagen", aldus Willem de Vries, directeur van het sectorinstituut Transport en Logistiek.
Top 5 van schaarse beroepen
1. Machinemonteurs
2. Bouwarbeiders en afbouw
3. Elektriciens en elektronicamonteurs
4. Timmerlieden
5. Vrachtwagenchauffeurs
7 maanden en 1000 euro
Het personeelstekort in de techniek, bouw en logistiek is bekend. Pogingen van het bedrijfsleven om meer medewerkers aan te trekken werpen voorzichtig hun vruchten af. Willem de Vries mikt dit jaar op 3000 zij-instromers op de vrachtwagen. Het dubbele van wat de transportsector zich had voorgenomen.
Gisteren nog werd de 2000ste zij-instromer gehuldigd. "Er zijn subsidie-regelingen voor de transportsector beschikbaar. Daardoor hoef je als toekomstig chauffeur nog maar 15 procent van de lesgelden zelf te betalen. Vaak wil een werkgever je daarbij wel helpen", legt De Vries uit. Dat komt neer op zo'n 1000 euro.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook Bouwend Nederland ziet meer mensen starten met een vakopleiding voor in de bouw, maar heeft nog geen onderzoek gedaan naar het aantal zij-instromers. De verwachting is wel dat ook de omvang van die groep is toegenomen, zegt woordvoerder Theo Scholte.
Via de campagne 'Je gaat het maken' roept de sector nadrukkelijk 40-plussers op zich bij een bouwopleider te melden. "Je wil wel nieuwe dingen leren maar je hebt een enorme hekel aan de schoolbanken. Wat dacht je van een praktijkgerichte cursus in de werkplaats van het opleidingsbedrijf?", luidt de wervingstekst.
'Substantieel deel van het tekort'
Wie zichzelf wel als vrachtwagenchauffeur ziet kan een voorlichtingsbijeenkomst bezoeken. Daar krijg je meteen een sollicitatiegesprek en word je aan potentiële werkgevers voorgesteld. Wie het opleidingstraject ingaat kan over een maand of zes à zeven aan de slag, weet De Vries. "In dat half jaar krijg je rijles en theorie. Je zult een paar vrije dagen moeten opnemen, maar in principe kan je de opleiding volgen naast je huidige werk."
Inmiddels zijn er dit jaar dus al 2000 zij-instromers, maar daarmee is het tekort nog niet beslecht. Het afgelopen kwartaal telde de sector zo'n 9.500 vacatures. Voor 37 procent van de transportondernemers belemmert het personeelstekort hun bedrijfssucces. De Vries: "Voor nu is dit het maximum wat we aankunnen, maar het is een substantieel deel van het tekort."
In de bouw kan omscholen wat langer duren. Woordvoerder Scholte noemt het voorbeeld van een studente journalistiek, die na een tweejarige opleiding bouwvakker werd. "Maar als je al ervaring hebt, is omscholen soms vrij eenvoudig."