Bespaar geld (en tanden): vraag ook bij de tandarts om second opinion
Weinig mensen doen het, maar een second opinion bij de tandarts kan veel geld en ellende besparen. Zo kwam een op de vijf klachten, die door het Medisch Tuchtcollege bestraft zijn, bovendrijven na zo'n second opinion.
De tandarts ziet soms mondproblemen over het hoofd, voert de verkeerde behandeling uit of rekent te hoge kosten. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben voor de patiënt. Zeker omdat het voor patiënten lastig is in te schatten wanneer een behandeling fout verlopen is. Dat kost niet alleen tanden, maar ook veel geld.
Michel van der Tak kan daar over meepraten. Hij heeft spijt dat hij niet eerder om een second opinion vroeg: hij verloor meerdere kiezen door toedoen van zijn tandarts. "Het is een verminking door de tandarts zonder dat daar noodzaak voor was."
Onbekend
Michel van der Tak staat niet alleen. De mogelijkheid voor een second opinion is bij veel patiënten niet bekend. Dat baart Patiëntenfederatie Nederland zorgen. "Er wordt te weinig gebruik van gemaakt", stelt directrice Dianda Veldman. "En dat terwijl het vragen van advies bij een andere tandarts zeker kan lonen."
Dat blijkt bijvoorbeeld uit reacties van patiënten op Zorgkaart Nederland, een platform van de Patiëntenfederatie waar ervaringen met zorg gedeeld kunnen worden. Een patiënt schrijft daar: "Er was sprake van een lekkende vulling en mijn tandarts kwam uit op een behandeling van 480 euro, terwijl ik uiteindelijk bij een andere tandarts 57 euro betaald heb."
"Er was een stukje van mijn kies afgebroken. De tandarts zag als enige oplossing om de kies te trekken. (...) Ik ben hier niet mee akkoord gegaan, omdat ik trekken als een laatste optie zie. (...) Tijdens een second opinion bleek een kroon een prima oplossing. Inmiddels bijna vier maanden verder zit de kroon er nog steeds, en heb ik nergens last van."
Reactie op Zorgkaart Nederland
350 beoordelingen
Het is niet exact bekend hoeveel tandartspatiënten gebruik maken van een second opinion. Op dit moment zijn er enkel schattingen. Op Zorgkaart Nederland gaan slechts 350 van de 50.000 beoordelingen van tandartsen over een tweede diagnose.
Veldman: "Dat is typerend. In de algemene gezondheidszorg krijgt dit onderdeel veel meer aandacht. Vooral in ziekenhuizen is de second opinion beter ingeburgerd."
“Tandarts constateerde gaatje onder bestaande vulling. (...) Gaatje werd dieper uitgeboord, opnieuw gevuld en ik kreeg de boodschap mee dat het veertien dagen kon duren voordat de pijn weg was. (...) Eenmaal thuis werd de pijn elke dag intenser. Om gek van te worden. Na een week ben ik voor een second opinion naar een andere tandarts gegaan. (...) Daaruit bleek dat de laatste vulling in mijn zenuw was aangebracht!”
Reactie op Zorgkaart Nederland
99 euro
Een belangrijke reden voor patiënten om geen andere arts in te schakelen is de prijs. Het indienen van een second opinion kost 99 euro en wordt het alleen in zeer uitgebreide aanvullende verzekeringen vergoed. Daarnaast zijn mensen bang het vertrouwen in hun tandarts op te zeggen. Zeker als de tandarts zelf niet positief tegenover een second opinion staat.
Patiëntenfederatie Nederland adviseert patiënten om vaker offertes met de tandarts te bespreken. Tandartsen zijn verplicht om rekeningen boven de 250 euro vooraf te overleggen met de patiënt. Dit gebeurt echter niet altijd. "Daardoor missen patiënten de prikkel om eens bij iemand anders te kijken. Want stel je voor dat je loodgieter een peperdure offerte presenteert: dan ga je ook eerst even polsen bij een andere loodgieter?"
Verantwoording
RTL Nieuws analyseerde 463 zaken die tussen 2013 en juni 2018 door het Medisch Tuchtcollege behandeld zijn. Dit college beoordeelt of de fouten van de tandarts verwijtbaar zijn en bestraft moeten worden. Van de 142 veroordeelde zaken, kwamen 29 aan het licht na een tweede diagnose van een andere tandarts. Dit kan via een second opinion, maar ook door verhuizing van de patiënt of pensioen van de eigen tandarts.