Duizenden euro's voor gebruikte horloges: 'Zie het als kunst, je koopt een verhaal'
Wereldwijd gaan er miljarden euro's om in de handel in gebruikte horloges. En ook in Nederland gaan tweedehands Audemars Piguets, Patek Philippes en Rolexen als zoete broodjes over de toonbank. Liefhebbers leggen makkelijk duizenden euro's neer.
Vergelijk het met de markt voor klassieke auto's, zegt Jasper Lijfering, eigenaar van Amsterdam Vintage Watches. "Het product is nieuw moeilijk te krijgen, zoals met Rolex, dat heel exclusief is met bepaalde modellen. Daardoor zit er heel veel geld in de markt."
De 25-jarige nam het bedrijf over van zijn ouders. De goedkoopste horloges in zijn winkel beginnen bij 2100 euro, het duurste exemplaar kost 65.000 euro. Lijfering mag onder meer rapper Lil Kleine tot z'n klantenkring rekenen, die via Instagram z'n voorliefde voor dure horloges duidelijk laat zien.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Tand des tijds doorstaan
Dat mensen bereid zijn zo'n bedrag neer te tellen voor een vintage horloge is volgens Lijfering te vergelijken met kunst: "Het is niet aan mode onderhevig en heeft de tand des tijds doorstaan. Daarnaast koop je een verhaal, emotie. Je koopt een Rolex niet omdat hij beter loopt, maar omdat hij een heel leven meegaat en je het daarna misschien nog aan je zoon wil geven."
In totaal gaat er 5 miljard euro om in de markt voor gebruikte horloges, blijkt uit onderzoek waar Bloomberg over schrijft.
Traditionele bedrijven springen daar op in, zoals juweliershuis Schaap en Citroen, dat een maand geleden hun boetiek Vintage Watches opende in het Conservatorium Hotel in Amsterdam. Het Zwitserse luxe-merk Audemars Piguet startte dit jaar met de verkoop van gebruikte horloges van het merk.
Hang naar nostalgie
De populariteit wordt deels aangewakkerd door de hang naar nostalgie, het vakmanschap van vroeger, legt Raoul Mulder uit. Hij volgt mode en horloges op de voet, vanwege zijn baan als leidinggevende in de Amsterdamse vestiging van kledingmaker New Tailor. "Het is ook een beetje een tegenbeweging, waarin de klassieke elementen weer terug komen en daar past het grote van een paar jaar geleden niet meer tussen."
Ook Mulder, die zelf een Rolex uit 1972 draagt ("Hoe duur hij was houd ik liever voor mezelf"), maakt de vergelijking met een klassieke auto: "Het is veel leuker, ondanks de opstartproblemen en het gepruttel. Het is toch fantastisch om een horloge te hebben dat zichzelf opwindt?"
Gucci vs. Hema
Daar komt verder nog bij dat een horloge eigenlijk het enige sieraad is voor een heer, aldus Lijfering. "Esthetiek speelt een grote rol. En verder de menselijke aard: dat je wil hebben wat een ander niet kan krijgen."
Het is daarmee ook een manier om je uit te drukken, voegt hij toe: "Een T-shirt van Gucci zit heus niet honderd euro lekkerder dan een van de Hema."
De groei komt onder meer omdat sinds de crisis 'anders naar waarde gekeken wordt', vertelt Mike van Kinderen, directeur marketing van Schaap en Citroen.
Wie graag een bijzonder horloge wil, ontkomt niet aan de markt voor gebruikte exemplaren. Doordat er maar weinig nieuwe exemplaren zijn, wordt de prijs van tweedehands horloges opgedreven. "Een tweedehands stuk is meer waard dan een nieuwe soms", vertelt Van Kinderen.
Herkomst
Het meest extreme voorbeeld daarvan is de veiling van een stalen Rolex Daytona van vorig jaar, voor zo'n 15 miljoen euro. "Dat kwam ook door de vorige eigenaar", vertelt Evert Stodel, eveneens werkzaam bij Schaap en Citroen.
"Dat was meneer Paul Newman zelf, naar wie een Rolex-wijzerplaat is vernoemd. Dit horloge had deze wijzerplaat ook, dus alles kwam bij elkaar, veel extremer kan het niet worden", vertelt hij enthousiast. "Een zelfde soort horloge werd een paar maanden later ook geveild voor maar drie ton, wat nog steeds bizar veel geld is natuurlijk. Maar de herkomst is zeker van belang."
Lego voor volwassenen
De verzamelwaarde, die dus ook wordt beïnvloed door de vorige eigenaar, bepaalt deels de prijs, legt Stodel uit. "Kleine kinderen verzamelen dat éne Legoblokje of Dinky Toys, volwassenen doen dat met horloges."
Zij laten zich leiden door emotie, bijvoorbeeld omdat ze graag een horloge uit hun geboortejaar zoeken. Stodel: "Die is nieuw niet meer te krijgen, dan wordt het de vintagemarkt."
Om aan die vraag te kunnen voldoen, is Schaap en Citroen 'actief' op zoek naar gebruikte horloges. "Dat doen we bijvoorbeeld met bezoeken aan veilingen en advertenties." Ook horloges van klanten 'die wel eens wat anders willen' neemt het bedrijf aan, als ruilmiddel. Van wie en aan wie het bedrijf horloges (ver)koopt willen de heren niet zeggen: "We doen niet echt uitspraken over onze klanten."
Controle
Ook voor Lijfering is de jacht op nieuwe stukken het meest uitdagende aan zijn baan. "We krijgen veel van particulieren: mensen die iets anders willen, of iets hebben geërfd of er ooit een gekregen van hun act", vertelt hij. "Of, als ze geld nodig hebben, for that matter."
Er gaat veel tijd zitten in het controleren, maar dat is van groot belang. "Verzamelaars willen zeker weten dat hij is zoals hij uit de fabriek is gekomen in 1950. Van de dertig die we krijgen aangeboden, kopen we er gemiddeld eentje aan", aldus Lijfering. Vervolgens duurt het nog zo'n drie maanden voor het stuk in de winkel ligt, eerst wordt aan onderhoud gedaan.
Oorspronkelijke staat
"Het gaafste verhaal? Dat was van een heer die twee Rolexen Submariners bracht omdat hij de 6000 euro die Rolex vroeg om ze te laten reviseren te duur vond", vertelt Lijfering. "Hij had ze ooit gekocht voor 300 gulden, voor zijn werk als duiker. Hij wilde ze verkopen omdat hij blind werd."
Omdat de horloges nog in oorspronkelijke staat waren, lag de marktwaarde rond de 20.000 euro. "Als hij ze had laten reviseren, waren ze minder waard geweest", vertelt Lijfering, die ze vervolgens voor iets meer dan 20.000 weer kon doorverkopen. Hoeveel winst hij erop maakte, wil hij niet zeggen.
Namaak?
Voordat juweliers zo'n horloge accepteren, wordt uiteraard wel gecheckt of het een échte is en of deze niet gestolen is. "Er zitten soms wel stukken tussen die we niet kunnen aannemen", vertelt Stodel. Dat betekent niet per se dat het om namaak gaat, maar het kan om een samengesteld horloge gaan, 'marriage' in vakjargon.
"Dan wordt er bijvoorbeeld een andere wijzerplaat ingezet, om hem duurder te maken", legt Stodel uit. "Daar doen wij niet aan mee, dat is een hellend vlak, omdat de stukken dan niet meer origineel zijn."
'Parallelmarkt'
De dure horloges zijn ook geliefd onder criminelen, maar die komen er bij Schaap en Citroen niet in, zo verzekeren de heren van Schaap en Citroen. "Deze mannen zijn geen klant bij ons, zij kopen hun horloges op de parallelmarkt", zegt Stodel, zo vakkundig de term 'zwarte markt' omzeilend.
Bij de juwelier houden ze zich strikt aan de procedures om witwassen te voorkomen, legt Van Kinderen uit. "Elke klant moet zich identificeren als hij of zij een bedrag van 10.000 euro of hoger contant wil afrekenen. Daarmee sluit je dat hele segment al uit", vertelt Van Kinderen.
Blingbling
Criminelen halen hun horloges inderdaad meestal op andere plekken, legt misdaadjournalist Paul Vugts uit. "Dat van dat parallelle circuit is wel waar: zij halen hun blingbling bij handelaren waar je als gewone klant niet binnen komt", vertelt hij.
Crimineel Danny K. werd zelfs veroordeeld op basis van afgeluisterde gesprekken bij een handelaar in dure exclusieve horloges, zo vertelt Vugts die de rechtszaak voor Het Parool volgde.
"Deze criminelen geven hun eerste geld vaak uit aan dure horloges, dure auto's en dure vriendinnen waarmee ze aanschuiven aan vip-tafels in een bepaald slag clubs", zegt Vugts.
Van de doodgeschoten crimineel Gwenette Martha is bekend dat hij een groot liefhebber was van de horloges van Audemars Piguet en bij de van betrokkenheid bij liquidaties verdachte Jason 'Jayjay' L. werden twee dure Rolexen gevonden.