Influencen, je hoeft niet jong te zijn: 'Dit is zó leuk'
Een carrière als influencer is niet alleen weggelegd voor jonge, knappe mensen die de wereld over vliegen. 'Insta-ster' Irma Knol (53 jaar, 334.000 volgers op Instagram) en 'verbinder' Rob Mes (68 jaar, 90.000 volgers op LinkedIn) vloggen en posten met succes. "Maximaal vier uur per dag, daarna ga ik dingen doen die gepensioneerden doen."
Het 97-jarige New Yorkse stijlicoon Iris Apfel tekende kort geleden een modellencontract bij het bureau waar ook Gigi Hadid onder contract staat. Met 1,2 miljoen volgers op Instagram weet Apfel, het gezicht van merken zoals Magnum, MAC Cosmetics en &Other Stories, vele harten te bekoren.
Met stijl, humor of een filantropisch doel kom je ook op hogere leeftijd een heel eind op sociale media, bewijzen Apfel en collega's zoals Baddie - 'stealing your man since 1928' - Winkle (90 jaar, 3,8 miljoen volgers). Ooit fabrieksarbeider, levert een post de bejaarde hartendief nu duizenden likes en duizenden dollars per post op.
Oma Miep
Het zijn extreme voorbeelden wellicht, maar een carrière opbouwen op sociale media is niet alleen voorbehouden aan jonge gezichten. Neem bijvoorbeeld de Rotterdamse Oma Miep (84 jaar, 77.500 volgers). Zij wordt op sleeptouw genomen door kleindochter en influencer Denise van der Kolk, alias IamTheknees.
"Er is markt voor oudere influencers, want de oudere doelgroep weet social media steeds beter te vinden", zegt influencer-marketingspecialist Leonie Oude Elferink van Studio Influence.
Het dagelijks gebruik van Instagram, volgens Oude Elferink het meest populaire kanaal voor influencer-marketing, stijgt in alle leeftijdscategorieën tot 79 jaar. Op Instagram zijn 4,9 miljoen Nederlanders actief, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Newcom.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Jonger en ouder
Het gebruik van sociale media stijgt en de doelgroepen voor marketingcampagnes aldaar worden zowel steeds jonger als ouder, weet Sharon Klaver. Zij is interim-ceo van Influentials, een bureau dat bedrijven zoals l'Oréal en Coolblue en influencers aan elkaar koppelt.
"Influencer-marketing is een begrip op zich geworden, bedrijven hebben er tegenwoordig aparte budgetten voor. En die gaan vaak naar de kleinere accounts, mensen met een speciale hobby en een specifieke groep volgers."
40-plussers
Uit een rondgang van RTL Z bleek eerder dat de zogenoemde micro-influencers in Nederland bezig zijn aan een opmars. Van breien tot hippe moeders: hoe authentieker hoe beter, luidt het nieuwe marketingdevies.
Klaver ziet in haar eigen netwerk, een database met zo'n 8000 vooral jongere influencers, niet per se een trend in influencen op hoge leeftijd. Wel ziet ze het aantal moeders dat blogt en vlogt over hun drukke bestaan toenemen en is er ruimte voor 40-plussers die bijvoorbeeld houden van koken, wonen of wandelen.
Klik, klik, klaar
Influencer Irma Knol (53 jaar, 334.000 volgers op Instagram en de moeder van YouTube-ster Enzo) hoopt meer leeftijdsgenoten over de streep te trekken. "Veel mensen kijken wel, maar doen er niks mee. Ze vinden het een beetje eng. Bij jongeren is het klik, klik, klaar. Voor ons is het een stuk lastiger."
Knol, die inmiddels vlogt voor vrouwenblad Libelle en deze maand een eigen YouTube-kanaal start, leerde het van haar zoons: YouTube-sterren Milan en Enzo. "Ik doe nu al mijn posts zelf", vertelt ze aan RTL Z. " Ik leer ook video's editen, dat vind ik echt moeilijk."
"Enzo zei een paar jaar geleden, heb jij geen Insta? Voor ik het wist had ik een account. Toen ik kort daarna meedeed aan een winactie moest ik mijn profiel openbaar maken. In een dag tijd had ik opeens tienduizend volgers, want ja, moeder van."
Steeds persoonlijker
Knol maakte haar account steeds persoonlijker, deelde berichten over haar gezin, gezond eten, motorrijden en kleding. "Ik kreeg steeds meer reacties van mensen van mijn leeftijd en zo was daar ook ineens een reactie van Libelle. Of ik wilde vloggen."
Dat kwam goed uit. "Ik ben dertig jaar secretaresse geweest, maar zat net thuis zonder werk. Mijn zoons waren even bang dat hun oude moeder voor schut zou staan, maar nu zijn ze trots. Ik werkte eerder ook samen met Fitchannel en krijg voor sommige posts betaald."
Ze kan er niet van leven, maar dat maakt niet uit. "Je inkomsten zijn onzeker, maar het is zó leuk. Je moet gewoon een beetje lef hebben."
Werk voor de buurman
De gepensioneerde ambtenaar Rob Mes (68, 90.000 volgers op Linkedin) wil liever niet betaald worden voor zijn 'uit de hand gelopen hobby' op LinkedIn. De plek waar hij, sinds hij zes jaar geleden met pensioen ging, mensen die werk zoeken onder de aandacht brengt bij recruiters en werkgevers.
"Het begon ooit met een buurman die werk zocht, toen ben ik bedrijven en recruiters gaan linken. Inmiddels verwerk ik vijfhonderd verzoeken per week", zegt hij erover. "Ik wilde iets blijven doen. Bij de les blijven en iets teruggeven aan de maatschappij."
Lekkere fles port
Mes kan geld verdienen aan zijn vele volgers, maar doet dat niet. "Ik deed eerst alles voor niets, tot ik erachter kwam dat recruiters rustig 20.000 euro aan commissies verdienen over mijn rug. Nu vraag ik aan hen een lekkere fles vintage port of een bon van Bol.com."
Dat is genoeg, want Mes is niet nooddruftig, laat hij weten. "Ik krijg veel commerciële verzoeken, maar ga daar niet op in. Geen crowdfunding, geen inzameling, niks." Wat hij doet is volgens hem een kleine moeite: "Ik lever het poppetje, recruiters en werkgevers doen de rest. Ik voer bijvoorbeeld geen sollicitatiegesprekken of zo."
Duizenden banen
Hoeveel mensen hij aan een baan heeft geholpen? "Geen idee", zegt Mes. "Het moeten er duizenden zijn, maar al de namen weet ik niet meer."
Het is goed zo, want Mes werkt maximaal vier uur per dag aan zijn profiel. "Elke dag, maar niet meer dan dat. Daarna ga ik dingen doen die gepensioneerden doen. Een stukje wandelen, een boek lezen of boodschappen doen."