Kijk niet alleen naar de schreeuwers in je bedrijf, omarm de introverten
Vergeet de in zichzelf gekeerde mens op de werkvloer niet, want stil zijn is ook een kwaliteit. Dat bepleit introversie-coach en introvert Karolien Koolhof, die haar rustige medemens graag wil helpen zichzelf beter te begrijpen."Introverten moeten stoppen met zichzelf te excuseren voor hoe ze zijn."
Voormalig journalist Karolien Koolhof had lang het gevoel dat er iets mis met haar was. "Ik heb de neiging langer na te denken voordat ik mijn mond opentrek. Maar tegen de tijd dat er een idee kwam, was de vergadering bijvoorbeeld alweer voorbij. Ik had het idee dat er nog veel meer in me zat, maar het kwam er niet uit. Dat ga je jezelf op een gegeven moment ook kwalijk nemen."
En dat terwijl ze daar eigenlijk niks aan kon doen, ontdekte ze, haar hersenen bepaalden dat. "Het gebied aan de voorkant van de hersenen dat samenhangt met beloning is bij introverten namelijk kleiner dan bij extraverten. Daarnaast zijn hun hersenen van nature al gevoeliger voor prikkels. Dus zij zijn rustiger omdat ze niet op zoek gaan naar prikkels en beloning, anders krijgen ze een overload."
Meer aandacht voor introverten
Volgens psycholoog Boele de Raad, emeritus hoogleraar peroonlijkheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is de aandacht voor introverten toegenomen. Zeker sinds de verschijning van Susan Cains bestseller uit 2012, Quiet: the power of introverts in a world that can't stop talking.
"Dat gaat erover dat introverten een plek moeten krijgen in de wereld, want ze zijn weggedrukt. Extravert is nu de norm, terwijl dat tachtig jaar geleden omgekeerd was. Toen was introversie het topje van eruditie."
Televisie en later sociale media hebben volgens De Raad ervoor gezorgd dat we extraverten zijn gaan waarderen. "Die zijn per definitie extravert, daar komen alleen mensen die zich willen laten zien."
Maar de introvert en de extravert is een karikatuur van hoe mensen zijn, waarschuwt De Raad. "Introverte en extraverte mensen bestaan niet, het gaat om personen met een serie karaktereigenschappen. Extraverte mensen zijn vaak vrolijk, opgewekt en hebben veel energie. De introverte gaat kalmer te werk, is rustig en ziet het allemaal wel gebeuren en trekt zich niet zoveel van dingen aan."
De Raad schat twee derde van de mensen op extraverte eigenschappen, een derde op introverte eigenschappen. "Dat betekent dat een fors deel van je bedrijf dus uit die mensen bestaat."
Probeer als introvert geen extravert te zijn
Marloes Bouwmeester, eigenaar van coachingsbureau De Succesvolle Introvert, traint al tien jaar introverte professionals. Ad rem zijn, snel beslissingen nemen, op de voorgrond treden. Dat is volgens Bouwmeester hoe we succes in ons werk meten. Maar het gaat juist om het resultaat, houdt ze haar cliënten voor. "Als introvert word je nooit een goede extravert."
Streef daar dus ook niet naar, zegt ze. "Omarm waar je goed in bent: luisteren, nadenken, de structuur bepalen. Dan wordt het veel makkelijker een bijdrage te leveren." En daar heeft een werkgever ook veel meer aan: "Juist omdat ze rustig zijn en luisteren, voelen anderen zich meer gehoord. Zeker bij problemen die de lange adem verdienen."
Nog veel vooroordelen over introverten
Koolhof, die zich omschoolde naar coach en daarvoor haar bedrijf Quiet Quality oprichtte, merkte in haar zoektocht dat er nog veel vooroordelen bestaan over introverte mensen. "Mensen koppelen stil zijn aan geen mening hebben of onverschillig zijn. Ook hebben introverten vaak het gevoel dat zij zich constant moeten aanpassen aan de heersende extraverte norm. Terwijl het voor hen juist lastig is om aan smalltalk te doen of te netwerken."
In haar aanstaande boek over introvert leiderschap, dat gepland is voor september, wil ze afrekenen met die vooroordelen. Van een Amerikaans marketingbedrijf leerde ze onder meer hoe: het belang van gelijkgestemden vinden binnen een bedrijf.
'Laat introverten hun problemen delen'
"Zij zijn begonnen met een werkgroepje om te bespreken waar de introverte werknemers tegenaan lopen en hoe ze van elkaar kunnen leren. Introverten hebben namelijk de neiging problemen voor zichzelf te houden, terwijl delen juist goed werkt."
En kijk naar de juiste balans in het bedrijf, bijvoorbeeld bij promoties. "Dus dat de eerste reflex niet is wie het meest zijn mening deelt of profileert, maar welk persoon ze nodig hebben. Doe ook assessments en kijk wie het beste past."
Ook denkt ze dat bedrijven baat hebben bij een betere balans tussen de twee soorten werknemers. "Het zorgt voor meer innovatie en verschillende ideeën."
Koolhof pleit ook voor duaal leiderschap, dus een introvert naast een extravert. "Denk aan het nemen van snelle beslissingen en op de voorgrond treden, gecombineerd met de helikopterblik en de langetermijnplanning. Voor het oplossen van problemen met een langere adem, zoals klimaatverandering, is ook reflectie nodig. En niet maar blijven rennen en gaan."
'Werkgevers moeten accepteren dat introverten gewone mensen zijn'
Psycholoog De Raad denkt dat werkgevers maar beter kunnen accepteren dat introverten ook gewone mensen zijn en niet 'van die sombere, ongeïnteresseerde piefen'. "Want dat is niet zo."
Marloes Bouwmeester benadrukt dat de verschillen in denken, communiceren en besluiten nemen tussen introverte en extraverte werknemers op de agenda van bedrijven moet komen: "Dit zorgt voor ontspanning en vergemakkelijkt de samenwerking tussen hen."
Concreet: maak introverten bijvoorbeeld vergadervoorzitters: "Omdat ze het einddoel goed voor ogen houden, verlopen vergaderingen vaak veel gestructureerder en is het resultaat groter."