Personal Finance

Garantiefonds dekt coronavoucher tot juni, maar middelen beperkt

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPGarantiefonds dekt coronavoucher tot juni, maar middelen beperkt
RTL

Reizigers wiens vakantie wordt geannuleerd door corona krijgen een tegoedbon met SGR-garantie. Het fonds moet instaan voor omvallende reisbedrijven. Dat lukt in elk geval tot 1 juni, zegt SGR. Maar de reisbranche heeft het zwaar en de middelen zijn niet onbeperkt.

Die tegoedbon is een reddingsboei voor de reisbranche. Vakanties worden bij bosjes geannuleerd en reizigers hebben recht op hun geld. Maar als reisbedrijven dat in een keer moeten terugbetalen, terwijl ze nauwelijks omzet boeken, riskeren ze om te vallen. 

Tegoedbon reddingsboei voor reisorganisaties in financieel zwaar weer
Lees ook

Tegoedbon reddingsboei voor reisorganisaties in financieel zwaar weer

Om dat te voorkomen werd een 'coronavoucher' in het leven geroepen. Een tegoed waarmee een nieuwe vakantie kan worden geboekt. De voucher heeft een SGR-garantie, dat staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden. Het fonds moet inspringen bij faillissementen.

Dat moet nu ook gebeuren, mochten er bedrijven gaan omvallen. Reisbrancheorganisatie ANVR krijgt die signalen nog niet, maar zegt wel dat het niet goed gaat in de sector. "Er komt geen geld binnen en de kosten lopen door. Dit moet niet nog een paar maanden gaan duren", zegt woordvoerder zegt Mirjam Dresmé.

Maatregelen

Volgens de SGR, waarbij 750 reisbedrijven zijn aangesloten, kunnen de bedrijven op dit moment hun verplichtingen nog nakomen. Maar alles hangt af van de maatregelen van het kabinet. "Het annuleren van alle zomervakanties zou een drama zijn", zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver. 

Het bestuur van de stichting besloot op 16 maart tijdelijk garanties af te geven op de coronavouchers van haar deelnemers. Namelijk tot 1 juni van dit jaar. Die termijn kan worden verlengd, maar het is nog onduidelijk of dat ook gebeurt. 

"Dat hangt af van de overheid en de beperkingen die de reisbranche dan nog krijgt opgelegd. Als dit langer gaat duren dan zal de overheid de reisbranche waarschijnlijk aanvullend ondersteunen", aldus Reuver.

SGR betaalt claim

Reuver laat weten dat er tot die datum in elk geval voldoende geld kan worden vrijgemaakt om in te springen bij faillissementen. Op zo'n moment kunnen reizigers een schadeclaim indienen bij SGR voor hun verloren reissom. Bij het omvallen van Thomas Cook, vorig jaar, werd zo zeker 20 miljoen euro uitgekeerd. Meer dan 20.000 Nederlandse reizigers dienden een claim in.

Maar nu zit zo'n beetje elk reisbedrijf in zwaar weer, wat gebeurt er als er meerdere op de fles gaan? "Dan wordt het druk en zal SGR haar capaciteit moeten opschalen", zegt Reuver. Bij grote faillissementen werkt het bedrijf zo nodig met externe callcenters en claimafhandelaars.

Hoeveel vouchers afgegeven?

Hoe druk het kan worden is minder duidelijk. Zowel Reuver als de ANVR zeggen geen zicht te hebben op het aantal uitgegeven vouchers of de bedragen, omdat de reisbedrijven deze zelf uitgeven.

Maar zonder cijfers geen garantie toch? Reuver krijgt wel degelijk rapportages van zijn reisbedrijven, over de afgegeven vouchers en de omzetten. "Achteraf", zegt hij, zonder in detail te treden. Die cijfers zeggen nog niets over wat er moet worden uitgekeerd, maar geven inzicht in het worst case scenario: wat als alle vouchers die zijn uitgegeven ook worden geclaimd? "De SGR werkt met scenario's, die wij helaas niet kunnen delen."

Wel is duidelijk dat als er veel reisbedrijven failliet zouden gaan, er een grens zit aan de garantie die SGR kan bieden.

Dekking tot 1 juni

"De SGR heeft nu voldoende bankgaranties, eigen vermogen en herverzekeringen om de vouchers uitgegeven tot 1 juni te kunnen dekken", belooft Reuver. SGR heeft een deel van haar risico's opnieuw verzekerd bij andere verzekeraars en dekt risico’s af via bankgaranties van haar deelnemers. Over de hoogte van de bedragen worden geen uitspraken gedaan.

"Onder normale omstandigheden zijn de individuele bankgaranties genoeg", zegt Reuver. En hoeft SGR bij een faillissement zijn eigen vermogen niet aan te spreken.

80 miljoen in kas

De stichting heeft naar eigen zeggen zo'n 80 miljoen euro in kas, vergelijkbaar aan de balans van 2018. Dat hele vermogen is alleen wel volledig belegd. Volgens de directeur 'in fondsen die direct beschikbaar zijn om in te zetten bij schades'.

Normale omstandigheden zijn het natuurlijk niet, verre van zelfs. Temeer omdat het tot dusverre een desastreus beursjaar was, dat de resultaten geen goed zal doen. "Dat heeft effect", erkent Reuver. Maar de risico's zijn ook gespreid. 

Moeten reizigers zich zorgen maken? "Dat hangt af van hoe lang de overheid nog maatregelen neemt", zegt Reuver. Hoe langer we niet kunnen reizen, hoe pijnlijker het wordt. 

Lees meer over
SGRANVRReizenGarantieConsumentRecht