Vooral bij Albert Heijn en Jumbo

'Prijs op schap supermarkt vaak anders dan bij kassa'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP, Robin Utrecht'Prijs op schap supermarkt vaak anders dan bij kassa'
RTL

Bij veel producten is de prijs die je in de supermarkt bij het schap ziet staan niet de prijs die je daadwerkelijk moet afrekenen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Deze bekeek of de prijs in de schappen ook dezelfde was die uiteindelijk op de kassabon stond. Bij slechts drie van de 28 supermarkten waar een steekproef werd uitgevoerd was dat bij alle producten het geval.

Bij de andere 25 supermarkten was er bij minstens één artikel een verschil.

Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant
Lees ook

Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant

Albert Heijn en Jumbo

Gemiddeld week van alle acht producten de prijs bij eentje af, dat is 12,5 procent. Er zijn wel flinke verschillen tussen supermarkten.

Zo was bij de grootste twee ketens in Nederland, Albert Heijn en Jumbo, maar liefst 22 procent van de producten verkeerd geprijsd.

Aldi en Lidl

Aldi, daarentegen, maakte de minste fouten. Slechts 5 procent van de prijzen klopte niet. Bij Lidl, de andere Duitse discounter, was dit in 7 procent van de producten het geval.

Coop maakte in 8 procent van de gevallen een fout, Spar in 11 procent en Plus in 15 procent. Bij één Jumbo-filiaal was maar liefst 40 procent van het winkelmandje fout geprijsd, aldus de Consumentenbond.

Soms prijs juist lager

Niet altijd trokken de consumenten overigens aan het kortste eind. Bij 51 producten was de prijs op de kassabon namelijk lager dan in de winkel bij het schap stond aangegeven.

In 36 gevallen was de prijs echter hoger. Opmerkelijk genoeg was het prijsverschil gemiddeld wel groter bij die laatste categorie.

Bij Aldi verschil het kleinst

In absolute zin was het verschil in prijs bij het schap en die bij de kassa het laagst bij de Aldi, 0,11 euro. Bij Albert Heijn was dat bijna het vijfvoudige: 0,54 euro.

Het gaat vooral vaak mis bij aanbiedingen, aldus de Consumentenbond. "Ruim de helft van de producten met een afwijkende prijs was een actieproduct."

Elektronische kaartjes

De prijs aan de kassa is doorgaans de juiste. Volgens de onderzoekers komen prijsafwijkingen vooral voor doordat de supermarkt de kaartjes niet heeft vervangen na een prijswijziging.

Daar is een technische oplossing voor: elektronische prijskaartjes die automatisch aangepast worden als de prijs in het computersysteem wordt aangepast.

In supermarkten met elektronische prijskaartjes zijn echter ook papieren kaartjes en gemiddeld klopte die prijs in 19 procent van de gevallen niet, aldus de Consumentenbond.

'Foto van prijs bij schap'

Prijzen van producten veranderen zeer regelmatig, erkent de Consumentenbond. Toch moeten klanten er volgens de organisatie van uit kunnen gaan dat prijskaartjes kloppen.

Wie aan de kassa wordt benadeeld, doet er volgens de bond verstandig aan om een foto van het schap te maken en het te veel betaalde bedrag terug te vragen aan de servicebalie.

Lees meer over
ConsumentenbondAlbert HeijnJumboAldiLidlCoopSparPLUS supermarkten