Zwak ogend 'zakenimperium' van rapper Lil Kleine wankelt
De arrestatie van Lil Kleine op verdenking van mishandeling van zijn vriendin kan vernietigende gevolgen hebben voor de inkomsten van de 27-jarige rapartiest. En zo rooskleurig lijkt hij er zakelijk toch al niet voor te staan.
Het zakenimperium van de 27-jarige rapper staat te trillen op zijn grondvesten, nadat hij opnieuw in opspraak raakte door een geweldsincident.
Verdenking mishandeling
Lil Kleine, de artiestennaam van Jorik Scholten, werd zondag opgepakt op verdenking van de mishandeling van zijn vriendin. Gisteren werd hij vrijgelaten in afwachting van het onderzoek door het Openbaar Ministerie.
Het is niet de eerste keer dat Lil Kleine in verband wordt gebracht met geweldpleging. Mei vorig jaar werd hij ook gearresteerd op Ibiza, na een uit de hand gelopen ruzie met zijn vriendin. En vrijdag werd de rapartiest veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur wegens een eerdere mishandeling in een nachtclub.
Grens bereikt
Afgelopen herfst zei zijn manager Nathan Moszkowicz in het Parool dat het voor een rapper 'niet per se slecht is voor je carrière, vaak zelfs bevorderlijk, als je af en toe met wat opstootjes in het nieuws bent. "Er zijn natuurlijk wel grenzen.'
De kans dat Lil Kleine die grens nu heeft bereikt, is groot. Dinsdag haalde Madame Tussauds zijn wassen beeld weg, en liet Moszkowicz weten zich te beraden op de voortzetting van de samenwerking met de rapper.
Maandag al had Spotify zijn nummers verwijderd van de tip-lijsten die door de muziekdienst worden samengesteld, en liet radiostation FunX weten zijn muziek niet meer te zullen draaien.
Vernietigend voor inkomsten
Een boycot door streamingdiensten en radiostations kan vernietigend zijn voor zowel de bekendheid als de inkomsten van een artiest. "Dergelijke playlists doen heel veel voor je bereik", zei DJ en muziekproducent Ronald Molendijk deze week in Shownieuws. "Hier wordt hij midscheeps geraakt."
Ook Kees de Koning van Top Notch, tot voor kort het platenlabel van Lil Kleine, wees twee jaar terug in een interview op het belang van dergelijke tiplijsten voor artiesten en platenlabels. "We zijn nog steeds afhankelijk van een playlistmaker bij Spotify en mensen bij radio en televisie."
Financieel belang
Naast het bereik van het publiek, is ook een financieel belang. Elke keer dat de muziek van een artiest wordt gestreamd of gedraaid, krijgen zij daarvoor namelijk een kleine vergoeding.
Zo zou Spotify tot een halve dollarcent per stream betalen. Dat lijkt weinig, maar het kan bij grote aantallen toch lekker aantikken. Lil Kleine is een van de meest gestreamde artiesten van Nederland.
Lekkere verdienste
Zo brak hij begin 2020 met zijn album 'Jongen van de straat' een Spotify-record. Binnen 24 uur werd het album 4,6 miljoen keer gestreamd. Dat was dus goed voor 13.500 tot 20.000 euro, een lekkere verdienste voor één dag.
Overigens moeten van dergelijke inkomsten vaak nog wel vergoedingen voor Buma/Stemra en platenlabels af.
Inkomsten uit optredens
De nieuwe verdenking van mishandeling kan ook grote financiële gevolgen hebben voor de inkomsten van Lil Kleine uit optredens, zeker gezien de recente verschijning van zijn nieuwe album, Ibiza Stories.
"Zijn album is uit, meestal ga je dan spelen op festivals en toeren", zei muziekproducent Molendijk daarover in Shownieuws. "Die zullen nu echter ook zeggen: ho, ik cancel even je optreden. Daarmee wordt zo iemand financieel hard geraakt."
Stootje
Afgaande op zijn uitspraken en gedragingen in de afgelopen jaren, lijkt het alsof Scholten financieel wel een stootje kan hebben. Met de regelmaat van de klok kwam de rapper in het nieuws of op sociale media met uitspraken over grote inkomsten en een extravagant uitgavenpatroon.
Zo kocht hij in 2019 een kapitale woning aan de Amsterdamse Prinsengracht voor 2,35 miljoen euro. Ook postte hij foto’s van zijn dure auto’s, kocht een kostbaar horloge voor de eerste verjaardag van zijn zoon, en spendeerde 40.000 euro aan kleding in een Parijse winkel.
Friet, drank en mode
Daarnaast was de rapper betrokken bij andere bedrijven. Zo stapte hij in 2017 met een jeugdvriend in frietzaak De Belg, vlakbij het Rembrandtplein. In 2018 opende hij het feestcafé ’t Lammetje bij het Leidseplein. En een jaar later presenteerde de artiest zijn eigen kledinglijn, Jorik.
Daarmee wekte de rapper de suggestie dat het hem zakelijk voor de wind ging. In de media werd het beeld van een succesvolle ondernemer ruimhartig overgenomen. Het is echter de vraag in hoeverre dat ook terecht is.
Kleine Moeite
Precieze en recente inkomsten van Lil Kleine zijn niet bekend, omdat zijn privébedrijfje Kleine Moeite slechts verkorte jaarrekeningen inlevert bij de Kamer van Koophandel. Van zijn tweede bedrijfje Lio Z. Holding dat in 2019 werd opgericht, zijn helemaal nog geen cijfers gedeponeerd.
In de meest recente jaarrekening van Kleine Moeite staat dus geen overzicht van de inkomsten en uitgaven van het bedrijf, alleen een beperkt overzicht van het vermogen. Bovendien behandelt het stuk het jaar 2019, dus zijn de cijfers niet erg vers.
Bomvol schulden
Wat wel opvalt, is dat het bedrijf er eind 2019 helemaal niet zo rooskleurig voorstond. Het balanstotaal bedroeg weliswaar ruim 2,1 miljoen euro. Maar daarvan was nog geen kwart miljoen eigen vermogen, en ruim 1,9 miljoen schuld.
Opmerkelijk, want de artiest brak al in 2015 door met het nummer Drank & Drugs, en had eind 2019 dus al vijf zeer succesvolle jaren achter de rug. Dat succes is niet echt terug te zien in de balans van zijn bedrijf.
Wel moet worden bedacht dat de jaarrekening een beeld geeft van de situatie van twee jaar geleden. Het is mogelijk dat het vermogen van de rapper sindsdien flink is aangegroeid. Aan de andere kant kijkt de artiest terug op twee coronajaren, waarin er nauwelijks inkomsten uit optredens waren.
Grachtenpand
Ook het halve grachtenpand dat Lil Kleine begin 2019 kocht, betaalde hij destijds niet uit eigen zak zoals sommige media wel schreven. Uit gegevens van het Kadaster blijkt dat de rapper de woning financierde met een hypotheeklening van maar liefst 2 miljoen euro van ABN Amro.
Om het huis te kunnen betalen, leende hij daarbij ook nog eens 800.000 euro van zijn eigen bedrijf Kleine Moeite.
Bedrijven-imperium
Dan zijn er nog de bedrijven waarbij de rapartiest de afgelopen jaren was betrokken. In dat kader werd in de media niet zelden gesproken over zijn zakelijke imperium. Het is hier echter de vraag in hoeverre die bedrijven mogen gelden als ondernemingen 'van' Lil Kleine.
In het register van de Kamer van Koophandel (KvK) staat de frietzaak op naam van een bedrijf van zijn vriend Daniël Lam. Het feestcafé staat op naam van bedrijven van de horecabroers Darwin en Leon Poppes.
Stilte bij zakenpartners
Jorik Scholten wordt in de KvK bij geen van beide bedrijven genoemd als eigenaar of bestuurder. Mogelijk heeft de rapper slechts een klein belang, of heeft hij alleen zijn gezicht aan de bedrijven verbonden.
In dat geval is het de vraag of zijn zakenpartners dat nu nog steeds zo graag willen. Een ander bedrijf waarbij Lil Kleine zakelijk betrokken was - het Nederlandse limoncellomerk Fiorito - heeft de rapper inmiddels aan de kant geschoven wegens de nieuwe verdenking van mishandeling.
Momenteel staan de websites van zowel de frietzaak als het café nog wel vol met foto's van de rapper. De broers Poppes belden niet terug na een verzoek om commentaar. Bij de patatbakker neemt niemand de telefoon op.
Eigen kledinglijn
Ten slotte is er nog het 'high end mannenmodemerk' Jorik, dat Lil Kleine en zijn vriendin drie jaar geleden met een grote modeshow en onder veel media-aandacht presenteerde.
Die kledinglijn blijkt de rapper te hebben opgericht met mode-ondernemers Barry Broedersz en Ramzi Addarrazi van het modemerk Purewhite. Zij zijn ook de uitvoerende bestuurders van het bedrijfje Part of Me, waarin de kledinglijn van Lil Kleine is ondergebracht.
In tegenstelling tot de patatzaak en het feestcafé wordt de rapper bij dit bedrijfje wel genoemd in het KvK-register. Zowel hij als zijn manager Nathan Moszkowicz zijn er niet-uitvoerende bestuurders.
Modebedrijf mislukt
Na de geruchtmakende presentatie volgde echter een oorverdovende stilte rond de kledinglijn. Nu blijkt dat het initiatief een stille dood is gestorven. In de webwinkel zijn nog slechts een handjevol T-shirts, hoodies en een overhemd van Jorik te koop.
Operationeel manager Christian Opschoor van modebedrijf NOAH/ Purewhite, het bedrijf waarmee de rapper Jorik lanceerde, bevestigt dat de kledinglijn niet meer loopt. "Het was geen succes, dat is de reden dat we ermee zijn gestopt." De webshop verkoopt volgens hem alleen nog wat 'restvoorraden, die we nog hadden liggen'.
Eigenaar Addarrazi vult aan dat er een tweejarig contract bestond, dat na afloop niet is verlengd. "Dat was mede het gevolg van corona. Wij wilden ons weer volledig focussen op ons eigen bedrijf. We hebben het hoofdstuk Jorik achter ons gelaten." De ondernemer wil niet zeggen of er met de kledinglijn winst of verlies is gemaakt.
Lichtpuntje Sony
Bovenstaand sombere financiële beeld kan misschien worden bijgesteld, omdat de rapper onlangs een nieuw platencontract sloot. In de herfst kondigde hij aan zijn platenlabel Top Notch te verruilen voor muziekgigant Sony Music. Destijds circuleerden berichten dat dit nieuwe contract hem 3 miljoen euro oplevert.
Maar of dat waar is en of Sony nog wel verder met de rapper wil na de nieuwste verdenking van mishandeling, is onzeker. De platenmaatschappij zou werken aan een verklaring, maar heeft die nog niet verstuurd. Sony reageert niet op verzoeken om een toelichting.
Management blijft stil
Het management van Lil Kleine wil niet reageren op een gemailde lijst met vragen over de vermogenspositie van het bedrijf van de rapper, zijn inkomsten in de afgelopen twee coronajaren, de precieze betrokkenheid bij de frietzaak en het feestcafé en de geflopte kledinglijn.
"We kunnen hier helaas niet op ingaan op dit moment", laat een externe woordvoerder weten.