Boetes

Trucjes met prijzen tweedehands auto's hard aangepakt

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANP / Fotobureau Dijkstra / Cor SalveriusTrucjes met prijzen tweedehands auto's hard aangepakt
RTL

Verkopers van tweedehands auto's moeten stoppen met trucjes om de prijs lager te laten lijken dan deze in werkelijkheid is. Doen ze dit niet, dan kunnen ze rekenen op een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De ACM, die controleert of bedrijven zich wel aan houden aan regels die de consument beschermen, voert al jaren een strijd tegen autobedrijven die adverteren met prijzen die te mooi zijn om waar te zijn. 

ACM dreigt met boetes voor 'misleidende' kosten rijklaarmaken auto
Lees ook

ACM dreigt met boetes voor 'misleidende' kosten rijklaarmaken auto

Daarbij lag de focus op nieuwe auto's, maar na tientallen klachten van consumenten richt de toezichthouder zich nu ook op de tweedehandsmarkt.

De meest voorkomende klacht over onvolledige prijzen is dat de BTW niet werd gemeld. Als je een tweedehands auto van een particulier koopt, hoeft er geen BTW afgedragen te worden, maar dat moet wel als je hem bij een autobedrijf koopt

Kan flink schelen

Vorig jaar kostte een occasion gemiddeld zo'n 21.000 euro, volgens cijfers van website Autoscout 24. Het niet melden van de BTW in de advertentie levert dan vervolgens een onaangename verrassing van 4410 euro op. 

Een ander foefje dat verkopers gebruiken is het meerekenen van eventuele subsidies in de prijs. En dat kan voor teleurstellingen zorgen. "Dat je denkt dat je in aanmerking komt voor subsidie, maar dat de pot leeg is", legt Murco Mijnlieff uit, woordvoerder van de ACM. Verkopers mogen eventuele subsidies niet in de prijs berekenen, benadrukt hij.

Daarnaast gaat het nog vaak mis met de zogeheten 'onvermijdbare kosten'. "Heel flauw gezegd: alles wat in rekening wordt gebracht om de auto op de weg te krijgen", zegt Mijnlieff. 

"Dat kan bijvoorbeeld een dealer zijn die zegt: ik moet de auto echt nog een grote beurt geven voor ik hem aan je verkoop, want anders kan hij de weg niet op", vertelt de woordvoerder. "Als dat zijn strategie is, dan moet dit in de prijs inbegrepen zijn."

Eerst praten, dan straf

In gesprekken met dealers en autoverkoopsites heeft de ACM de regels nog maar eens uitgelegd. Bij bedrijven die zich er nu nog niet aan houden, grijpt de toezichthouder in. Dat kan onder meer met boetes. Hoe hoog die zijn, hangt onder meer af van de omzet van een bedrijf. 

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktAutoAutodealers