'Inlogtijd' is werktijd

Verplicht eerder aanwezig op je werk? Baas moet betalen

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPVerplicht eerder aanwezig op je werk? Baas moet betalen
RTL

Een Zuid-Hollands callcenter dat eist dat werknemers tien minuten voor het begin van hun werktijd aanwezig zijn om in te loggen, moet een medewerker voor die minuten gaan betalen. Volgens de rechter betreft het werktijd, waarover gewoon salaris moet worden uitgekeerd.

Dat blijkt uit een vrijdag openbaar geworden vonnis van de Haagse kantonrechter.

Teleperformance uit Zoetermeer is een callcenter dat werkt voor klanten als Microsoft, Google, Mastercard en BMW. De Franse moeder van het bedrijf is naar eigen zeggen wereldwijd marktleider.

Eerder aanwezig

Het planningsreglement van Teleperformance vereist dat medewerkers tien minuten voordat hun werkzaamheden beginnen op hun werk aanwezig zijn. In die tijd moeten zij inloggen in verschillende automatiseringssystemen, waardoor zij bij aanvang van de werktijd meteen kunnen beginnen met de verwerking van telefoontjes.

Bedrijf mag niet eisen dat personeel eerder op werk is
Lees ook

Bedrijf mag niet eisen dat personeel eerder op werk is

Een werknemer die sinds 2016 bij Teleperformance werkte, vond dat oneerlijk. Hij beschouwde de minuten die hij eerder aanwezig moet zijn als werktijd, waarvoor het callcenter hem moet betalen.

Vorig jaar verzocht de man zijn werkgever om hem dat 'achterstallige loon' uit te betalen. In de ruim vier jaar dat de man voor het bedrijf werkte, waren die minuten aangetikt tot een totale vordering van zo'n 1600 euro. Toen het bedrijf weigerde dat te betalen, stapte de man naar de rechter.

Koffie en toilet

Voor de Haagse rechtbank betoogde Teleperformance dat de eis van de werknemer onterecht was. Het bedrijf zegt niet te verlangen dat werknemers in die tijd werkzaamheden uitvoeren, maar dat zij 'aanwezig moeten zijn zodat tijdig met de arbeid begonnen kan worden'.

Ook zouden de werknemers in die minuten nog een kopje koffie kunnen drinken en naar het toilet kunnen gaan. Volgens Teleperformance zouden de minuten dus niet moeten worden gerekend tot de betaalde werktijd.

Gehakt

Uit een vrijdag openbaar geworden uitspraak blijkt dat de Haagse kantonrechter gehakt heeft gemaakt van die redenering.

Volgens de rechtbank is het eerder aanwezig zijn een verplichting, en geen vrijblijvend advies. Bovendien is het inloggen in de systemen noodzakelijk om de telefonische werkzaamheden te kunnen uitvoeren. "Deze tien minuten zijn aan te merken als arbeidstijd", concludeert de kantonrechter.

Dat betekent dat Teleperformance de werknemer nu bijna 2900 euro moet betalen aan achterstallig salaris en vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten. Ook moet het bedrijf opdraaien voor bijna 800 euro aan juridische kosten van de werknemer.

Duizenden medewerkers

Als de uitspraak zijn collega's beweegt om eveneens hun achterstallige salaris op te eisen, kan de uitspraak financieel nog veel ernstiger uitpakken voor Teleperformance. Volgens het bedrijf heeft het in totaal 3600 vaste werknemers, in vijf vestigingen in Nederland en twee in België en Suriname.

Directeur personeelszaken Liesbeth Polman van Teleperformance laat weten dat het bedrijf tegen de uitspraak in hoger beroep is gegaan.

Hoger beroep

"Wij zijn het niet eens met de uitspraak van de rechter, want die is gedaan op basis van een aantal aannames die niet juist zijn. We zien dit ook als een bredere discussie. In heel veel sectoren is het gebruikelijk dat medewerkers worden gevraagd om voor aanvang van het werk klaar te zijn om werkzaamheden uit te voeren voordat een dienst start, waarbij het eerder aanwezig zijn onbetaald is."

Polman zegt verzoeken van andere werknemers die nu ook achterstallig salaris willen ontvangen pas in behandeling te kunnen nemen na de uitspraak in hoger beroep. De werknemer en zijn advocaat waren vandaag onbereikbaar voor commentaar.

Meer loonperikelen, ondanks coronaklapper

Vorig jaar kwam Teleperformance ook al in het nieuws met uitbetalingsperikelen. Het bedrijf werd door het Ministerie van Volksgezondheid en de GGD ingehuurd, om onder meer telefonische afspraken voor coronatest te verwerken.

Bij vakbond FNV regende het vervolgens klachten van werknemers, die als gevolg van technische problemen niet alle gewerkte uren kregen uitbetaald. Ook zouden medewerkers niet altijd betaald hebben gekregen voor het volgen van online-cursussen.

Uit het meest recente jaarverslag blijkt overigens dat de coronaklus voor Teleperformance uiterst lucratief is geweest. Dankzij de mega-opdracht verdubbelde de omzet van het bedrijf in 2020 ruimschoots, van 96 miljoen tot 206 miljoen euro. Daarop werd een vette nettowinst van bijna 16 miljoen euro gemaakt. Een jaar eerder boekte het bedrijf slechts een schamele 312.000 euro winst.

Resultaten over 2021 zijn nog niet bekend, maar in het verslag schrijft het bedrijf al wel te verwachten dat dat jaar opnieuw 'zeer winstgevend' was, dankzij de verlenging van het GGD-contract.

Lees meer over
TeleperformanceArbeidsrechtTelemarketingSalarisLink in bioEditie NL Link in bioZ link in bio