Ikea ontsloeg werknemer onterecht wegens voedselbon van 2,50 euro
Winkelgigant Ikea Nederland zette een werknemer op straat, omdat de man tegen de regels in een extra maaltijdbon ter waarde van 2,50 euro ophaalde. Ten onrechte, vindt de rechter. De meubelwinkel moet de man ruim twee jaar na het ontslag zijn baan weer teruggeven.
De 48-jarige man werkte sinds 2016 in een van de Nederlandse winkels van Ikea. Tijdens zondagsdiensten kunnen werknemers bij de personeelsreceptie een maaltijdbon ter waarde van 2,50 euro ophalen, waarmee zij bij het bedrijf kunnen eten.
Begin november 2019 haalde de werknemer om 12 uur een maaltijdbon, en vier uur later een tweede bon. Ikea kwam daar achter, en ontsloeg de man een dag later op staande voet. Daardoor verloor hij niet alleen zijn baan, maar ook zijn recht op een ww-uitkering.
Geen recht op bon
Volgens Ikea had de werknemer uit de gedrags-en huisregels van het bedrijf moeten weten dat hij geen recht had op de tweede bon. Bovendien verweet het winkelbedrijf hem tijdens de ondervraging over de zaak te hebben gelogen.
Aanvankelijk ontkende de man namelijk twee bonnen te hebben gehaald. Nadat uit camerabeelden het tegendeel bleek, zei hij dat de tweede bon voor een collega was. Toen Ikea dat navroeg, ontkende die collega dat echter.
Ontslag te streng
De werknemer liet het er echter niet bij zitten, en stapte naar de rechter om het ontslag aan te vechten. Deels met succes, want begin 2020 oordeelde de kantonrechter dat het ontslag op staande voet in dit geval een te zware straf was.
Daarbij speelde ook mee dat Ikea in de bedrijfsregels niet duidelijk genoeg had gezegd dat ophalen van extra bonnen kon leiden tot ontslag.
Toch baan kwijt
Wel vond de kantonrechter dat de arbeidsverhouding door het incident zodanig verstoord was geraakt, dat Ikea de arbeidsovereenkomst mocht ontbinden. De werknemer kreeg zo nog vier maanden doorbetaald en bleef zijn recht op een ww-uitkering houden, maar stond in maart 2020 wel op straat.
De man nam ook daarmee geen genoegen, en ging in hoger beroep. Tijdens die zaak voerde hij opnieuw aan dat hij de tweede bon meenam voor een collega. Bovendien was de bon, die slechts een dag geldig was, niet gebruikt.
Verkeerd begrepen
Ook ontkende de man over de zaak te hebben gelogen. Zijn aanvankelijke ontkenning de tweede bon te hebben opgehaald, schreef hij toe aan zijn slechte beheersing van de Nederlandse taal. Hij zou hebben gedacht dat hem was gevraagd of hij twee voedselbonnen had gebruikt.
Dat zijn collega had ontkend dat de tweede bon voor hem was bedoeld, was volgens de advocaat van de ontslagen werknemer misschien te verklaren doordat de man was geschrokken toen Ikea hem ernaar had gevraagd.
Tegeneis
Ikea greep het hoger beroep van de ex-werknemer aan alsnog groen licht te krijgen voor een ontslag op staande voet. Dat zou betekenen dat de man vier maanden salaris moest terugbetalen, en wellicht ook eventuele ww-uitkeringen.
Uit een gisteren openbaar geworden uitspraak van het gerechtshof Den Haag blijkt dat de werknemer onlangs ook zijn hoger beroep heeft gewonnen.
Baan terug
Het hof zette begin maart niet alleen een streep door het ontslag op staande voet, maar oordeelde tevens dat Ikea de arbeidsovereenkomst met de man gezien de omstandigheden helemaal niet had mogen opzeggen.
Ikea moet de ex-werknemer daarom zijn baan weer teruggeven. De tegenwerping van de winkelgigant, dat de man al ruim twee jaar niet meer voor het bedrijf werkt en er daardoor te ver van zou zijn verwijderd, werd door het hof verworpen.
Werkzaamheden hervat
Het winkelconcern laat in een reactie weten dat de ruim 6000 werknemers van Ikea Nederland de gedragscode moeten naleven om een 'prettige en veilige werk- en winkelomgeving' te waarborgen. "Handelen in strijd daarmee kan consequenties hebben voor het dienstverband", aldus woordvoerder Sabine Kaars Sijpesteijn.
"Ondanks dat het desbetreffende gedrag bij IKEA niet wordt getolereerd en in strijd is met de Code of Conduct, voeren we de uitspraak van de rechter uit. De medewerker heeft de werkzaamheden bij IKEA inmiddels weer hervat en wij hopen dat we de samenwerking prettig voort kunnen zetten."
Advocaat Pedram Dezfouli van de werknemer zegt niet inhoudelijk op de zaak te kunnen ingaan, maar bevestigt dat de man inmiddels weer bij Ikea aan de slag is.