Waarschuwing Consumentenbond

'Pas op voor grote stijging maandbedrag bij NLE en Budget Energie'

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
'Pas op voor grote stijging maandbedrag bij NLE en Budget Energie'
RTL

Klanten van energiemaatschappijen die elke maand de tarieven aanpassen, kunnen voor onaangename verrassingen komen te staan omdat de maandelijkse voorschotbedragen niet meteen mee veranderen, waarschuwt de Consumentenbond.

Maatschappijen als NLE, Budget Energie en Mega Energie bieden contracten aan waarbij de prijzen maandelijks meebewegen met de marktprijs.

Maar als de voorschotbedragen die je elke maand betaalt niet meteen ook veranderen, dan worden die voorschotten later extra verhoogd als de prijzen zijn gestegen, of klanten krijgen een enorme naheffing, legt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond uit. Dat kan voor problemen zorgen.

Thuiswerken kost je deze winter al snel honderden euro's extra
Lees ook

Thuiswerken kost je deze winter al snel honderden euro's extra

'Maandbedrag honderden euro's hoger'

Zo schrokken duizenden klanten van Budget Energie zich een ongeluk toen hun maandelijkse voorschotbedrag werd verhoogd, nadat de tarieven al een aantal maanden waren gestegen, aldus de Consumentenbond.

Het maandbedrag van veel klanten schoot volgens de bond met honderden euro's omhoog.

Zelf maandbedrag aanpassen

Klanten moeten zelf geld opzij zetten, of hun voorschotbedrag aanpassen. Maar het probleem is dat zij niet weten met hoeveel, aldus Donat. "Wat betekent een stijging of daling van 0,10 cent per kWh voor je maandbedrag?"

De Consumentenbond pleit er dan ook voor dat de energiebedrijven in kwestie voortaan wel de voorschotbedragen meteen wijzigen. 

'Niet per se nadeel'

Het hoeft overigens niet per se een nadeel te zijn als energiebedrijven elke maand weer het maandbedrag opnieuw vaststellen, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

"De prijs is een directe afspiegeling van de marktprijs en niet gebaseerd op een langetermijnverwachting van de energiemaatschappij. Maar je moet het wel goed in de gaten houden."

Nuts Energie, waaronder NLE en Budget Energie vallen, en Mega Energie waren niet meteen bereikbaar voor commentaar.

Mega: klant niet dwingen

Mega Energie, onderdeel van de Belgische Mega Group International, biedt het energiecontract waarbij het maandbedrag elke maand wordt aangepast sinds gisteren in ons land aan. "Wij zullen bij het nieuwe maandbedrag onze klanten informeren en ervoor zorgen dat ze makkelijk hun voorschot kunnen aanpassen", zegt operationeel manager Maarten Wijnen. "Maar we willen onze klanten niet dwingen hun maandbedrag te verhogen."

Mega mikt in Nederland in eerste instantie op slechts maximaal 500 klanten voor dit product. Dat is om een teen in het water van de Nederlandse markt te steken, zodat later kan worden bekeken of het bedrijf hier groter wil worden, legt Wijnen uit.

Hij geeft toe dat Mega door de maandbedragen niet automatisch te wijzigen het risico loopt dat sommige klanten uiteindelijk een deel van de rekening niet zullen kunnen betalen en Mega dit mogelijk zal moeten afschrijven. Om dat risico te beperken wil Mega in ons land op heel bescheiden schaal beginnen.

Wijnen zegt het gevoel te hebben dat sommige klanten het verhogen van het maandbedrag uitstellen, omdat ze hopen op compensatie door het kabinet. Wijnen wil niet zeggen hoeveel klanten Mega nu al heeft in Nederland.

NLE en Budget Energie

Volgens NLE en Budget Energie (samen naar eigen zeggen ruim 700.000 klanten in ons land) vinden klanten het niet prettig als termijnbedragen maandelijks wijzigen. Door de fors gestegen energieprijzen zeggen de bedrijven de maandbedragen wel te gaan verhogen, maar vooralsnog niet maandelijks.

Lees meer over
ConsumentenbondEnergierekeningGas