Economie

Massaal thuiswerken is een succes, maar vergeet de digibeten niet

·Aangepast:
© archiefbeeld ANPMassaal thuiswerken is een succes, maar vergeet de digibeten niet
RTL

Met z'n allen thuiswerken gaat verrassend goed. Hopelijk onthouden we dat, ook na corona. Maar we moeten ook aandacht hebben voor degenen die digitaal niet mee konden komen, schrijft Rabobank-econoom Otto Raspe in deze gastcolumn.

De afgelopen drie maanden waren één groot experiment: we zijn massaal gaan thuiswerken. In eerste instantie was mijn reflex: "Makkelijker gezegd, dan gedaan". We waren immers nauwelijks gewend om structureel en gedurende een langere periode ons werk vanuit huis te doen.

Thuiswerken gaat relatief makkelijk

Wat blijkt? Bedrijven hadden verrassend snel hun thuiswerkfaciliteiten op orde. Cijfers van het CBS van deze maand laten zien dat bedrijven in bijna alle sectoren meer voice- en video-applicaties zijn gaan gebruiken. Niet alleen in de dienstensectoren, waar thuiswerken over het algemeen makkelijker gaat, maar bijvoorbeeld ook in de industrie of in de vervoerssector hebben bedrijven deze technologieën omarmd.

En we zien dat medewerkers zich relatief snel kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Verschillende enquêtes laten zien dat thuiswerkers ten minste net zo productief kunnen zijn als op kantoor, mits ze thuis een goede en ongestoorde werkplek hebben. Individuele omstandigheden maken daarbij veel uit. Wie een beetje voorbereid was op de digitale werkomgeving, was dus al snel weer productief aan het werk.

Webinars werken

De succesvolle digitalisering zien we niet alleen terug in het thuiswerken. Ook het leggen van contacten waar we elkaar normaal gesproken fysiek voor ontmoeten, kan bijvoorbeeld prima via webinars. De afgelopen weken gaf ik er meer dan veertig. Wie had dat gedacht? Al deze netwerken had ik in fysieke vorm nooit bereikt in dezelfde periode.

Op een dag kon ik makkelijk een presentatie geven in Noord-Limburg, Zeeland en Utrecht. En met allerlei digitale hulpmiddelen, zoals de mentimeter, zijn ook webinars verrassend interactief.

Dynamiek bij ondernemers

Veel webinars hadden ondernemers als doelgroep. Ook hier valt me op hoe vindingrijk zij zijn in het benutten van nieuwe kansen die digitalisering biedt. Talloze voorbeelden lieten de opkomst van nieuwe bedrijfsmodellen zien. Als een fysiek klimpark niet meer kan om bedrijfsuitjes te organiseren, dan maken we toch een digitale escaperoom!

Al deze lessen uit de afgelopen periode stemmen me positief. Maar ze laten ook zien dat niet elke medewerker of elk bedrijf makkelijk op de digitaliseringsgolf mee surft. Het plaatje over voice- en audioapplicaties laat zien dat er toch ook een groep bedrijven is die niet of nauwelijks nieuwe communicatie-applicaties gebruikt.

Grofweg 20 procent van de bedrijven gebruikt de nieuwe mogelijkheden helemaal niet. En ook in de webinars trof ik ondernemers die niet weten waar te beginnen om in hun bedrijfsvoering de vruchten van digitalisering te plukken.

Tijd om vol in te zetten op digitalisering

Als we terug gaan naar kantoor, in welke (hybride) vorm dan ook, dan moeten we de digitale voordelen blijven benutten. Ook als we elkaar weer face-to-face gaan ontmoeten op kantoor en bij relaties, want dat hebben we enorm gemist en deze ontmoetingen zijn evenzeer cruciaal voor de uitwisseling van creatieve ideeën en innovatieve samenwerkingen.

Én we moeten ervoor zorgen dat de mensen en bedrijven die nu nog van de zijkant meekijken óók vol gaan inzetten op digitalisering. Misschien toch een keer een fysiek evenement hiervoor organiseren?  

Lees meer over
ThuiswerkenCoronacrisis in Nederland