Klanten houden maandbedrag laag: energieleveranciers vrezen schuldengolf
Energieleveranciers vrezen voor een explosie aan schulden bij consumenten aan het eind van het jaar. De reden is dat steeds meer mensen de maandelijks steeds hoger wordende kosten voor stroom en gas voor zich uitschuiven. "Als je termijnbedragen nu verlaagt, dan kom je later in de problemen", waarschuwt Marcel Schutte van geldfit.nl.
Bij geldfit.nl staat de telefoon roodgloeiend. Nu alles duurder is, zoeken mensen er financieel advies. "Het grootste gedeelte van de bellers zijn mensen die zich zorgen maken over het betalen van de energierekening of nu al klem zitten en niet weten hoe ze de gaten moeten dichten", vertelt Schutte.
Aanslag op de portemonnee
De hoge bedragen vliegen ons om de oren. In korte tijd is onze energie een stuk duurder geworden. Zo betaalde je in augustus gemiddeld nog 95 cent voor een kubieke meter gas. Nu is dat 2,66 euro. Voor stroom betaalde je in juli nog 24 cent per kilowattuur, nu is dat al zo'n 62 cent. Maandelijks is een huishouden tot wel drie keer meer geld kwijt. Een behoorlijke aanslag op de portemonnee. En dus kiezen steeds meer mensen ervoor om het maandbedrag aan te passen en bewust laag te houden.
Maar dat is uitstel van executie, legt Schutte uit: "Je ziet dat als mensen nu al klem zitten met hun financiën, ze geneigd zijn om hun termijnbedragen naar beneden bij te stellen. En als je vervolgens aan het eind van het jaar dan een afrekening krijgt, dan is dat in een keer een stuk hoger omdat de kosten en het verbruik zijn toegenomen."
Gaten dichten
Al is het niet verrassend dat mensen voor deze - op het eerste oog - makkelijke optie kiezen. "Als je in de problemen zit, dan ga je zoeken naar manieren om nu geld te krijgen om gaten te dichten. En als je dat kan doen door nu eventjes dat termijnbedrag van je energierekening te verlagen, dan zie je een mogelijkheid om dat te doen. Als je last hebt van financiële problemen, dan krijg je veel stress en dan ga je op die manier handelen als je niet oppast", legt Schutte uit.
Alleen uiteindelijk betaal je hier dus wel een flinke rekening voor. Wat kunnen mensen die in de problemen raken dan wél doen? "We kijken met energiemaatschappijen hoe we ze kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan bespaartips voor je energierekening of energiecoaches."
Al zitten nu al mensen in de kou die daar met bespaartips niet tegen op kunnen boksen. "Voor de mensen die in de problemen zitten, kijken we welke hulp er nog beschikbaar is. Denk aan vrijwilligersorganisaties, zoals SchuldHulpMaatje of bijvoorbeeld gemeentelijke schuldhulp. Op die manier proberen we zo veel mogelijk een handelingsperspectief te bieden", vertelt Schutte.
'Volg het advies op'
"We merken inderdaad dat sommige mensen de maandbedragen aanpassen. Dat kan in principe bij ieder contract. Mensen krijgen altijd advies over het maandbedrag, zodat ze bij de jaarnota niet te maken krijgen met grote verschillen", laat een woordvoerder van Eneco weten.
Maar klanten kunnen het maandbedrag zelf ook naar boven of beneden bijstellen. Sommige mensen doen dat naar boven om niet voor verrassingen te komen te staan, maar het kan dus ook naar beneden. "Dat mensen dat doen, kan zijn om de energiekosten nu te dempen. Of wanneer mensen hopen dat er meer compensatie komt vanuit bijvoorbeeld de overheid."
"Om bij de jaarnota niet te maken te krijgen met naheffingen, adviseren we klanten toch het termijnbedrag aan te houden dat de energieleverancier hen aanraadt."