Mode

Japanse modeketen Uniqlo nu ook in Nederland: 'Kies niet wéér voor een hysterisch truitje'

Door EditieNL··Aangepast:
© ANP FotoJapanse modeketen Uniqlo nu ook in Nederland: 'Kies niet wéér voor een hysterisch truitje'
RTL

Na winkels in Duitsland, België en 17 andere landen, opent het Japanse modemerk Uniqlo nu ook in winkel in ons land. Het budgetmerk staat bekend om zijn tijdloze kleding, dat niet alle modetrends volgt. Maar zit Nederland eigenlijk wel te wachten op deze budget basics?

Op 28 september opent de eerste vestiging van het Japanse modemerk haar deuren in Amsterdam. De zogenoemde 'LifeWear-collectie' is volgens het merk zelf 'tijdloos, praktisch en stijlvol'. Een budgetmerk dat niet achter elke modetrend aanhobbelt maar deze herfst kiest voor 'tijdloze vormen' in de kleuren 'mosgroen en avondrood'.

Hysterisch truitje

"Het merk Uniqlo is ontzettend toegankelijk, omdat het een rustigere stijl is vol basics. Bovendien is de kleding goed te betalen", zegt stylist Manon Meijers, die zelf nogal eens het verwijt krijgt dat zij als stylist 'te basic' gekleed gaat. "Maar basics zijn veel duurzamer dan een hysterisch truitje of oorbellen. Die draag je maar een paar keer en dan moet je ervan af."

Meijers is dan ook van mening dat Uniqlo een 'goede aanvulling' is op winkelketens als H&M en Zara. "Die winkels zijn vooral gericht op de laatste mode en trends, terwijl Uniqlo zich richt op de basics." Meijers baseert zich wat betreft basics op de 'regel van ontwerper Michael Kors': "Je kledingkast moet hetzelfde zijn als een goede maaltijd: 80 procent groente, vlees en aardappelen en 20 procent kruiden/olie. Een goede kledingkast moet ook voor 80 procent uit goede basics bestaan en maar voor 20 procent uit opvallende kledingstukken en accessoires die dan in de mode zijn."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Basic influencers

Gelukkig wordt het steeds gemakkelijker om deze regel na te leven want volgens stylist Meijers zijn basics ook nog eens in de mode. Meijers: "Het wordt steeds populairder om je voornamelijk in basics te kleden. Zo zie ik steeds meer influencers die zich kleden in een meer basic-stijl, en die een klein beetje aanvullen met in het oog springende items."

Peter Lee, ook wel: DJ Masta Lee, en zijn vriendin Esmé zijn al fan van het Japanse budgetmerk. In zijn kledingkast hangen inmiddels al zo’n 30 kledingstukken van Uniqlo. "Ik ben nu 43 en vroeger had ik een redelijk uitbundige stijl. Nu ik ouder word, wordt mijn stijl steeds rustiger. Ik vind het fijn dat er bijvoorbeeld geen grote logo’s op de kleding staan."

Geen wit en grijs

In de ogen van Lee wint Uniqlo het van H&M en Zara als je naar de kwaliteit kijkt. "Deze merken zijn ongeveer even betaalbaar maar kwalitatief is Uniqlo veel beter.  Sommige items zijn al drie jaar oud en heb ik regelmatig gedragen, maar ze lijken niet te slijten na het wassen. Behoorlijk duurzaam dus."

Maar wat zijn basics eigenlijk? Een goed colbert, een kasjmieren trui en een leren broek, zouden in iedere kledingkast moeten hangen, zegt stylist Meijers. Bovendien gaat 'basic' verder dan de kleuren zwart, wit en grijs. "Het gaat erom dat iets goed te combineren is. Er zijn zat kleuren, zoals rood en donkerblauw, die je goed kan combineren en die niet te schreeuwerig zijn."

Lees meer over
ModeKleding