Nieuwe anticonceptiecampagne: 'Mannen, denk ook eens aan de pil'
Een nieuwe online campagne moet mannen meer laten nadenken over anticonceptie. Volgens initiatiefnemers Rutgers en Soa Aids Nederland wordt er vaak van vrouwen verwacht dat zij zorgen dat ze niet zwanger raken, terwijl mannen daar net zo goed verantwoordelijk voor zijn. Morgen begint de campagne, op Wereld Anticonceptie Dag.
Filmpjes op Instagram en Facebook moeten zowel mannen als vrouwen laten nadenken over anticonceptie. Volgens de organisaties is maatregelen nemen om niet zwanger te worden de taak van beiden, maar zijn in de praktijk vooral vrouwen er mee bezig.
"De meeste anticonceptiemiddelen worden door vrouwen gebruikt", laat Rutgers weten. "Ze moeten naar een arts, aan hun anticonceptie denken en hebben mogelijk last van bijwerkingen. Mannen hebben vooral de lusten van seks, terwijl het voorkomen van onbedoelde zwangerschap natuurlijk net zo goed de verantwoordelijkheid is van mannen."
Onrechtvaardige verdeling
Het kenniscentrum voor seksualiteit berekende eerder dat acht procent van de vrouwen wel eens seks heeft zonder condoom, de pil of andere vorm van bescherming terwijl ze niet zwanger willen worden. Dat gaat nog te vaak mis volgens Rutgers: één op de vijf vrouwen is ooit onbedoeld zwanger geweest.
"De onrechtvaardige verdeling van de lasten tussen mannen en vrouwen wordt steeds meer gevoeld en steeds meer vrouwen roepen mannen op om ook hun verantwoordelijkheid te pakken", schrijft Rutgers. Omdat vrouwen de pil wel eens vergeten, stoppen met anticonceptie vanwege bijwerkingen of door ziekte minder beschermd zijn, is het volgens hen ook voor mannen belangrijk om zelf over bescherming na te denken.
Wat de man kan doen
Mannen kunnen vrouwen helpen door hen te herinneren aan een nieuwe pilstrip, prikpil, ring of pleister, denkt Rutgers. Ook kunnen ze de kosten van de anticonceptie delen, zodat niet alleen hun vriendin kosten hoeft te maken.
Daarnaast is het ook voor mannen goed om meer te weten over anticonceptie. Dat die kennis niet altijd up-to-date is, merkte Editie NL vorig jaar op Wereld Anticonceptie Dag.