Wie heeft de leukste? Strijd om beste 1 aprilgrap steeds professioneler
Vandaag is de dag waarop je alles en iedereen in de zeik mag nemen. Daar maken niet alleen individu's, maar ook bedrijven gretig gebruik van. Maar met een simpel persbericht hoef je anno 2019 niet meer aan te komen.
Vanaf vandaag opent het nieuwe HEMA Dierenpark, verzendt Coolblue een pakketje met zonnepanelen in de doos, kunnen klanten van Deliveroo een pizza bestellen zonder korst en kan je Duinrell binnen een uurtje bezoeken in een Hyperloop. Kortom, je kunt er niet meer omheen: de 1 april-game is on.
Serieuze strijd
Maar waar een simpel persbericht van een opmerkelijk product een paar jaar geleden nog volstond, moet je als bedrijf tegenwoordig met iets professionelers op de proppen komen, wil je nog serieus meedoen in de strijd om de beste 1 aprilgrap. Uitgebreide websites, professionele filmpjes, complete verpakkingen... de 1 aprilgrap wordt steeds serieuzer.
Populair
"Steeds meer merken durven zich aan de 1 aprilgrap te wagen", weet Tim Meuleman van marketingbureau C2B. "En tja, als de één er dan een video maakt bij het persbericht, moet de ander dat ook doen. Het is een soort wapenwedloop geworden", vertelt hij aan EditieNL.
Volgens Meuleman is het bedenken van een goede 1 aprilgrap een feestje. "Je kan ontzettend ver gaan, want je komt overal mee weg – zolang je het maar goed verpakt." Toch moet je niet te ingewikkeld denken. "In essentie moet de grap simpel en herkenbaar zijn. Het moet je doen twijfelen of het niet tóch waar kan zijn."
Naar Zwitsal ruikende verf
Dat kan leiden tot grote successen en met een beetje geluk zelfs tot een 'viral'. "De Licor 43-yoghurt van Zuivelhoeve was een echte hit. Die deed het zo goed, dat het product vandaag ook echt in beperkte oplage in de winkel ligt. Het jaar daarvoor hadden we ook al een viral met Gamma, die kwam met naar Zwitsal ruikende verf."
Free publicity
Volgens guerillamarketingexpert Frank Paats kan een goede 1 aprilgrap een bedrijf heel veel opleveren. "Je kunt flink scoren met je stunt. Dat levert je free publicity op. Het is soms goedkoper dan veel adverteren", zo vertelt hij aan EditieNL.
Paats vindt 1 aprilgrappen 'typisch iets van de laatste jaren'. "Bedrijven zoeken naar een nieuwe manier van in contact komen met de doelgroep. De consument wil iets beleven en is op zoek naar entertainment. Dat kan een 1 aprilgrap bieden. Bedrijven hopen hiermee fans te winnen."
Lange termijn
Hoeveel een 1 aprilgrap een bedrijf precies oplevert, is volgens Paats lastig te meten. "Kijk je naar hoeveel het gedeeld wordt, en dus naamsbekendheid? Of hoe vaak je webshop is bezocht? Dit soort marketing is altijd een langetermijninvestering."
Het prijskaartje voor zo'n succesvolle 1 aprilgrap? Dat staat niet vast, aldus Tim Meuleman van C2B. "Bij Zuivelhoeve was er maar één post op Facebook voor nodig. Bij Gamma hebben we een heel filmpje erbij gemaakt. D-reizen heeft dit jaar een hele webshop gebouwd. Maar het succes hangt helemaal af van de grap. Als die niet spannend is, wordt het niks."