'Buitenspelende jongetjes hebben taalachterstand op meisjes'
Buitenspelen is goed voor een hele hoop dingen, zoals gezondheid en sociale vaardigheden. Toch stellen Britse onderzoekers dat jongetjes een taalachterstand kunnen oplopen, juist omdat ze meer buitenspelen dan meisjes.
Wetenschappers aan de universiteit van Bristol ontdekten dat de taalvaardigheid van jongetjes in veel gevallen achterloopt op die van meisjes, op het moment dat ze naar de basisschool gaan. Jongetjes en meisjes brengen weliswaar dezelfde tijd door in bibliotheken, maar juist de activiteiten binnenshuis maken het verschil.
Meisjes blijven binnen
Waar de jongetjes na het lezen naar buiten rennen, blijven meisjes vaker binnen met hun moeder, die hen op andere manieren met taal in aanraking brengt. In die tijd wordt er meer gezongen, voorgelezen en geoefend met schrijven en het alfabet. "We zien dat moeders hun zoons aanzienlijk minder leren over het alfabet, dan hun dochters. Dat is opmerkelijk, want jongetjes en meisjes besteden wel dezelfde tijd aan het leren van cijfers", aldus een van de onderzoekers tegenover de Daily Mail.
Groeiende achterstand
Dit heeft als gevolg dat jongetjes een lichte taalachterstand hebben op het moment dat ze naar de basisschool gaan. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar de onderzoekers stellen dat dit kan leiden tot een alsmaar groeiende achterstand naarmate de jongetjes ouder worden.
Zo heeft twee derde van de 11-jarige jongens met een taalachterstand die al opgelopen voor de basisschool. In sommige gebieden in het Verenigd Koninkrijk loopt de taalkennis van jongetjes 17 procent achter op die van meisjes van dezelfde leeftijd. Jongetjes uit een gezinnen die minder de besteden hebben, hebben over het algemeen de grootste taalachterstand, maar liefst 40 procent.
Woordspelletjes
Save the children, het goede doel dat het onderzoek publiceerde, hoopt ouders en verzorgers te motiveren beter op het taalgevoel van jongetjes te letten. Zo zouden medewerkers van creches alerter moeten zijn op achterstanden en meer taalspelletjes moeten spelen. "Het hoeft niet ingewikkeld te zijn; woordspelletjes en boekjes lezen kan al een wereld van verschil maken", aldus de organisatie.
Ook in Nederland wordt hiertoe opgeroepen. Stichting Lezen en Schrijven waarschuwt dat een taalachterstand op latere leeftijd altijd al is ontstaan op zeer jonge leeftijd. Iets meer lezen is al een oplossing: een kind dat een kwartier per dag leest of wordt voorgelezen, krijgt 55 keer zoveel woorden tot zich dan een kind dat slechts 5 minuten leest.
Meer op rtlnieuws.nl: