Influencers in the wild

Alles voor het perfecte Insta-plaatje: 'Ik kleed me op straat om'

Door EditieNL··Aangepast:
© EditieNLAlles voor het perfecte Insta-plaatje: 'Ik kleed me op straat om'
RTL

Ongegeneerd poseren in het zand, op de grond in de supermarkt of op het randje van de afgrond. Op het instagramaccount 'Influencers in the wild' zien we hoe mensen gefilmd worden terwijl ze er alles aan doen om de perfecte foto te maken. En dat gaat soms best ver...

Het is voor sommige mensen een ware sport: een goede foto maken voor Instagram. Dat mensen veel over hebben voor het perfecte plaatje, bewijst het instagramaccount Influencers in the wild. Het bestaat pas sinds januari 2020, maar is met meer dan 1,7 miljoen volgers nu al ontzettend populair.

 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Amanda van Effrink is zelf influencer en gaat regelmatig op pad om nieuwe foto's te maken. "Ik ben er elke dag mee bezig", vertelt ze aan EditieNL.

Vast team

Ze heeft een vast team achter zich staan. "Meestal ga ik op pad met m'n vaste fotograaf. Maar ik ben ook vaak te spotten met m'n vriendin Linsey Sijmons. We helpen elkaar met het maken van foto's."

Alles uit de kast

Bij een shoot met Glitzie Gal – zoals Amanda zichzelf op Instagram noemt – worden alle toeters en bellen uit de kast getrokken. "Er komt nogal wat bij kijken. Ik neem verschillende setjes kleding mee en kleed me op straat om. Mijn volgers verwachten elke keer iets nieuws van mij, dus er moet steeds een schepje bovenop."

Ze hoopt mensen met haar extravagante kledingstijl niet alleen te entertainen, maar ook te inspireren. "Bijvoorbeeld door te laten zien dat ik mijn kleding shop bij vintage winkels en duurzame merken."

Influencen lijkt droombaan, maar is het niet: 'Veel te veel mensen willen het'
Lees ook

Influencen lijkt droombaan, maar is het niet: 'Veel te veel mensen willen het'

Omstanders reageren vaak op haar. "Veel mensen kijken wel even op. Maar het zijn vooral positieve reacties. Het ziet er soms misschien gek uit maar het is en blijft mijn werk."

Leedvermaak

Gijs Moonen van PR-bureau Ovide Agency bestempelt 'Influencers in the wild' als leedvermaak. "Het perfecte plaatje wordt doorgeprikt. Je ziet hoeveel er gekunsteld en gestunteld wordt. Het gaat er niet bepaald professioneel aan toe."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Volgens Moonen zijn er maar weinig influencers die zich echt onderscheiden. "Het gros is dertien in een dozijn. Ze maken foto's op plekken die er mooi uitzien. Het zijn er zoveel geworden dat een mooie foto bij een zonsondergang niet meer uniek is. Mensen prikken door de bubbel heen."

Goede influencers

Voorbeelden van góéde influencers vindt hij Bram Krikke en Nikkie de Jager. "Dat zijn echt makers. Zij voegen iets toe en gaan niet zomaar in zee met een drank- of automerk, zonder enige toegevoegde waarde."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
InstagramInfluencerEditie NL Link in bio