Geen 'Livestrong' maar '#StayStrong': blauwe armbandjes tegen corona populair
Op social media verschijnen steeds meer foto's van mensen met blauwe armbandjes. Het #StayStrong-bandje is het idee van drie Bredanaars en de opbrengst ervan gaat naar het Rode Kruis.
"We hadden het gevoel dat we ons steentje moesten bijdragen", zegt Evan Melhem, een van de initiatiefnemers, tegen Editie NL. "Je voelt je zo machteloos."
Evan werkt als marketeer bij een uitzendbureau en samen met collega Erik Pijnenburg kwamen ze op het idee voor een armbandje. "Het is gebaseerd op Livestrong. Dat gele bandje gaf toen ook een sterk saamhorigheidsgevoel."
'Een positieve en motiverende boodschap'
De twee benaderden Lieke van Poppel, die normaal gesproken relatiegeschenken voor het uitzendbureau verzorgt. "Zij was ook al van plan om iets te doen in deze coronatijd en we besloten onze krachten te bundelen."
En zo geschiedde. "Al snel besloten we dat #StayStrong op de bandjes moest komen te staan. Het moest een positieve en motiverende boodschap zijn. Het enige dat mensen op dit moment kunnen doen, is sterk blijven."
Opbrengst naar het Rode Kruis
En het gaat goed. Inmiddels zijn er meer dan duizend bandjes, die vijf euro per stuk kosten, verkocht. "De opbrengst gaat volledig naar het Rode Kruis.
"We hadden niet verwacht dat het zo hard zou gaan. In de avonduren en weekenden zijn we keihard aan het inpakken en versturen", lacht Evan. Er is al een hele nieuwe lading bandjes onderweg. "En als de vraag blijft groeien, dan bestellen we gewoon bij."