Nederland helpt

In het buitenland ontdekken ze dankzij corona de fiets

Door Editie NL··Aangepast:
© iStockIn het buitenland ontdekken ze dankzij corona de fiets
RTL

In Nederland domineert de fiets het straatbeeld, maar in het buitenland is dat lang niet altijd het geval. Maar door de coronacrisis lijkt dat te veranderen. In steden over de hele wereld komt er ruimte voor de fiets. En Nederland wordt daarbij om hulp gevraagd.

Correspondent Stefan de Vries fietst al twintig jaar door de straten van Parijs. "Ik heb het hier in de loop der tijd enorm zien veranderen, maar de Fransen zijn nog niet zo ver als Nederland", zegt hij tegen Editie NL.

Dat merkt ook Sandra Korstjens, correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika. "Hier in São Paulo wordt meer gefietst, maar het wordt nog echt gezien als een sport. Een vervoersmiddel is de fiets nog niet."

Nederland is niet altijd fietsland geweest

Wie denkt dat Nederland altijd een fietsland is geweest, heeft het mis. "De crisis in de jaren zeventig en autoloze zondagen waren een eye-opener om massaal van de fiets gebruik te gaan maken", zegt Lucas Harms, directeur van de Dutch Cycling Embassy, tegen Editie NL.

Fietsers in Parijs.© Getty
Fietsers in Parijs.

"Het autodenken is omgezet in een beleid waarin de fiets de rol heeft gekregen. Andere landen hebben een andere koers ontwikkeld. Dankzij de coronacrisis komt het fietsbeleid in het buitenland in een stroomversnelling terecht. De fiets is een mooi en veilig alternatief voor de auto of het openbaar vervoer."

Wandel- en fietspaden

In steden als Parijs duiken nu tijdelijke fietspaden op. "Dat is de perfecte manier om er kennis mee te maken." De coronacrisis heeft in die zin iets positiefs gebracht. "Dit is een moment om door te pakken in verduurzaming en leefbare steden. In Parijs zijn snelwegen langs de Seine nu wandel- en fietspaden geworden. Dat is gaaf om te zien."

Hulp in Los Angeles

Maar hoe doe je dat op de juiste manier? Maurits Lopes Cardozo, oprichter van Bike-minded, helpt Los Angeles met het ontwikkelen van fietspaden. "Het gaat over hoe je fietsen inpast in de publieke ruimte. Daar zijn we in Nederland al lang in ontwikkeld", zegt hij tegen Editie NL.

"Ik pas hier in LA de Nederlandse blik toe. Het gaat om gescheiden fietsstromen, veilige oversteekplaatsen en compactere kruispunten." 

Geoefende fietsers

Een goed fietsinfrastructuur moet volgens Lopes Cardozo ontwikkeld worden door ervaren fietsers. "Je moet je kunnen verplaatsen in de fietser. Je moet weten hoe je beweegt, hoeveel ruimte je nodig hebt en wat de minimale bochtstraal is."

Lees meer over
Fietsen