Oeps, kunstwerk gesloopt: 'In principe zijn Nederlandse musea niet verzekerd'
Tijdens een bezoekje aan een museum kan het zomaar dat je een leuke selfie wil maken met een kunstwerk. Maar let daarbij wel op dat je niks kapotmaakt. In het Italiaanse Gipsoteca Museum ging het mis en braken twee tenen van een standbeeld af. Ook in Nederland gaat het niet altijd goed.
Een Oostenrijkse bezoeker is in het Gipsoteca Museum gaan zitten op een beeld van kunstenaar Antonio Canova. Het is een gipsmodel die Paolina Bonaparte uitbeeldt. Zij zou een zus geweest zijn van Napoleon.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Nederlandse voorbeelden
Ook in Nederlandse musea sneuvelen er weleens kunstwerken. Zo liep een bezoeker in museum Boijmans Van Beuningen vorig jaar tegen een wassen beeld aan, waarbij diens enkel beschadigd raakte. In de Nieuwe Kerk in Amsterdam sneuvelde in 2018 een kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. Het werk was miljoenen euro's waard.
Een bezoeker van het Groninger Museum heeft daar in 2014 een grote en dure vaas omgestoten. Het kunststuk viel niet meer te redden.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
In het Stedelijk Museum in Schiedam is een jongetje vorig jaar met zijn rolschaatsen in de pindakaasvloer van kunstenaar Wim T. Schippers beland. Gelukkig stonden medewerkers van het museum al gauw klaar met een nieuwe pot pindakaas, om de schade te herstellen.
"Het was alleen een kwestie van nieuwe pindakaas smeren", vertelt persvoorlichter Sandra Jongenelen van het Stedelijk Museum aan Editie NL. "En het scheelde dat die vloer niet door de kunstenaar zelf gemaakt was. We waren er dus niet kapot van."
Protocollen
Er zijn volgens Jongenelen allerlei protocollen voor als het wel zou voorkomen. "Het hangt er bijvoorbeeld vanaf of het in bruikleen is of niet. Kunst is in die zin ook lastig. In New York had je een kunstwerk van een banaan die iemand is gaan opeten. De kunstenaar wilde daarna weer inspelen op die vernietiging."
Het is voor musea volgens Jongenelen vooral belangrijk om goed na te denken over de ruimte waarin de kunst tentoon wordt gesteld. "Je kunt natuurlijk vitrines neerzetten, sommige kunstwerken in de hoeken plaatsen of bijvoorbeeld een alarm inschakelen. En kinderen monitoren; het blijven immers toch kinderen. Wij geven ze weleens kussentjes om op te zitten, zodat ze niet blijven rondrennen."
Duur grapje
Schade aan kunstwerken kan nog weleens in de papieren lopen. "In principe zijn Nederlandse musea hier niet voor verzekerd", weet kunsthistoricus Willem Baars. "Je kunt een Van Gogh ook niet verzekeren. Hoe hoog moet die premie wel niet zijn?! Maar mensen kunnen wel aansprakelijk worden gesteld als zij iets kapot hebben gemaakt."
Baars vindt dat musea er niet te moeilijk over moeten doen. "Het is rot, maar die dingen gebeuren. Thuis maak je ook weleens iets kapot. Het gebeurt meestal niet met opzet. En het komt gelukkig niet vaak voor."