Verklede overvallers

Pas op voor nepbezorger: 'Doe niet zomaar open'

Door EditieNL··Aangepast:
© EditieNLPas op voor nepbezorger: 'Doe niet zomaar open'
RTL

Pakketbedrijven hebben het druk. Er wordt extreem veel online besteld, zeker met de feestdagen voor de deur. Criminelen maken daar maar al te graag gebruik van en doen zich voor als pakketbezorger om mensen thuis te overvallen. EditieNL-verslaggever Maarten Holla verkleedde zich als pakketbezorger om te testen hoe makkelijk mensen de deur opendoen.

Tv-stylist Fred van Leer werd vorige week overvallen door mannen die zogenaamd een pakketje voor hem hadden. Dat gebeurt vaker. In februari werd een 61-jarige vrouw uit Ridderkerk op brute wijze overvallen door twee mannen, waarvan één zich voordeed als PostNL-bezorger.

En in april deed een man zich voor als een DHL-bezorger bij een overval in Rijswijk. De bewoonster werd vastgehouden terwijl de overvallers op zoek waren naar waardevolle spullen. 

Niet opendoen

Maar wat kan je doen tegen zo'n overval? "Je kan je bijna niet wapenen tegen dit soort overvallen", zegt misdaadjournalist Mick van Wely. "Deze overvallers/criminelen hebben de overval echt gepland, het gebeurt nooit lukraak. Mensen bestellen in dit soort tijden zoveel dingen, dat ze niet eens door hebben wat ze hebben besteld en wanneer dat dat wordt bezorgd."

PostNL rekent piektoeslag aan webshops voor decemberdrukte
Lees ook

PostNL rekent piektoeslag aan webshops voor decemberdrukte

Van Wely doet zelf nooit zomaar open voor een pakketbezorger. "Als je de deur opendoet, ben je al te laat. Je moet altijd de deur op de knip doen. Je kan ook vragen of de bezorger het pakketje voor de deur neerzet." Kijk altijd eerst wie er voor de deur staat, is zijn tip. "Een uniform is niet genoeg. Vraag om een bestelbon, legitimatie, vraag in huis of er iets is besteld, als je dat allemaal weet kan je de deur opendoen."

Track and trace

PostNL is bekend met het probleem. "Criminelen vinden altijd wel een manier om bijvoorbeeld een uniform te misbruiken waar het niet voor is bedoeld. Je ziet dit bij heel veel bedrijven en organisaties gebeurt, zoals bij de politie. Bovendien worden er ook uniformen nagemaakt: het is een hardnekkig probleem", zegt een woordvoerder. Uniformen moeten bijvoorbeeld direct ingeleverd worden, maar dat houdt dus niet alles tegen.

Het bedrijf raadt aan om goed je track and trace in de gaten te houden. "We geven aan wanneer we een pakket bij je komen bezorgen, dat is de beste manier om te weten dat je met een pakketbezorger te maken hebt. Ook de track and trace is daarbij heel belangrijk: daardoor weet je of je een pakketbezorger kunt verwachten."

"De meeste bezorgers hebben ook hun vaste wijk, heel veel mensen kennen hun bezorger.  Daarnaast is het nog goed om te weten dat wij consumenten nooit aan de deur zullen vragen om een betaling te doen", vervolgt de woordvoerder van het postbedrijf.

Vaste pakketbezorger

Ook DHL weet dat het gebeurt, maar noemt het uitzonderingen op de 400 miljoen pakketten die jaarlijks worden bezorgd. "Het zorgt voor vervelende situaties. Wij zijn heel zuinig op onze kleding: we stellen ons uniform niet zomaar ter beschikking. Ook registreren we altijd de mensen die het uniform krijgen, en als iemand niet meer werkzaam is wordt het teruggenomen. Als consument kan je altijd om een ID vragen, die heeft iedere DHL bezorger bij zich."

Ook DHL raadt mensen aan om alert te zijn. "Let ook op als er iemand anders voor de deur staat, dan de vaste pakketbezorger die vaak zijn eigen buurt heeft."

Lees meer over
PostNLPostEditie NL Link in bio