'Prijzen voor groente en fruit moeten omlaag': Dirk van den Broek start petitie
Supermarktketen Dirk van den Broek begint vandaag een petitie met als inzet de verlaging van btw op groente en fruit. De supermarkt vindt het niet kunnen dat gezonde, verse producten vaak duurder zijn dan ongezonde boodschappen.
Zo'n prijsverlaging kan een supermarkt niet zomaar zelf uitvoeren. Volgens de minister van Landbouw, Carola Schouten, kan dit niet in verband met de regelgeving vanuit Europees beleid. Daarom is de supermarktketen een petitie gestart om het btw-tarief te verlagen. Dat ligt nu op negen procent, maar ze willen dat verlagen naar zes procent.
Persoonlijke motivatie
Het idee voor de petitie kwam van de directeur van Dirk van den Broek, Marcel Huizing. Volgens hem is het plan tweedelig. "Enerzijds is het de prijzen van gezonde producten omlaag brengen. Want door accijnzen wordt het de laatste jaren steeds duurder", deelt hij met EditieNL. "Ik wil nu als supermarkt zelf de strijd aangaan en roept andere supermarkten op om mee te doen."
Supermarkten hebben zelf niet de macht om hun prijzen te verlagen, onder andere vanwege afspraken met leveranciers. "Daarom kan de prijs van groente en fruit alleen verlaagd worden als de BTW omlaag gaat."
"Anderzijds is het een persoonlijke motivatie", vertelt Huizing. "Ik woog twaalf jaar geleden veertig kilo meer." Door gezonder te gaan leven zag de directeur in dat een gezond voedingspatroon heel belangrijk is. "Dus daarom vind ik dat groente en fruit goedkoper moet worden voor de consument."
Klein verschil
Maar gaat zo’n prijsverlaging effect hebben op het koopgedrag? Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest heeft hier zijn twijfels over. "Het gaat maar om een verlaging van drie procent", vertelt hij aan EditieNL. Volgens hem kan het zijn dat sommige producten goedkoper zullen ogen, maar het verschil zal niet groot zijn.
Zuidgeest denkt dat het prijsverschil dus niet veel zal veranderen aan het koopgedrag van consumenten. "Wat je vaak ziet is dat een prijsdaling kan werken bij producten die je vaak koopt, en minder bij producten die je minder vaak koopt." Dit zou naar zijn mening dus betekenen dat het weinig effect heeft op mensen die normaal gesproken weinig groente en fruit kopen. "Die wil je juist aanspreken."
Onderscheid
Ook vindt Zuidgeest dat er in deze kwestie onderscheid gemaakt kan worden tussen groente en fruit. "Fruit is vaak voor de lekker, en groente is vaak functioneel. Voor de lekker zie je dat het helemaal weinig effect heeft, want bij ‘lekker’ koop je veel emotioneler", legt de consumentenpsycholoog uit. "Bij groente koop je sneller op de prijs. Maar alsnog denk ik dat je die drie procent verschil niet echt gaat merken."