Korting als je lacht: 'Zo wordt betalen een stuk leuker'
Als je een hapje gaat eten in een van de restaurants van Safaripark Beekse Bergen, tref je op het bonnetje een bijzondere korting aan. Bij 'uw glimlach' gaat er per gast 10 cent van de rekening af. Het doel is dat mensen bij het zien van de bon ook een glimlach krijgen. Maar werkt zo'n gebaar ook?
Het idee ontstond bij het safaripark eigenlijk als grapje. "We hebben in ons team de vrijheid om af en toe iets ludieks te doen", vertelt resortmanager Stephanie Struis. Zo kwam iemand op het idee om de glimlachkorting op de bon te zetten. "En eens te kijken of het mensen zou opvallen."
En dat doet het. "Het zit toch in onze cultuur om even de bon te checken. Mensen waarderen het wel. Het zorgt voor superleuk klantcontact, zeker in deze Covid-tijd, dat is een leuke extra", aldus Struis. En de korting is voor iedereen, ook voor wie niet glimlacht. "We hopen dat dat ze dan juist een glimlach geeft."
Goed gevoel
Het is misschien een klein gebaar, maar vrijetijdsexpert Goof Lukken van Breda University of Applied Sciences denkt dat het zeker iemands gemoedstoestand kan beïnvloeden. "Betalen is het minst leuke om te doen en nu maken ze het wel leuk", zegt hij tegen EditieNL. "Zeker omdat je het niet verwacht om te krijgen."
Het komt vaker voor dat met een klein bedrag goed gedrag wordt gestimuleerd:
- Zo zijn er snelheidsmeters mét beloning. Als je je aan de snelheid houdt, dan gaat er automatisch 0,01 cent naar de wijk.
- Ook zijn er koffiezaken waar je bijvoorbeeld 0,25 cent korting krijgt als je je eigen beker meeneemt.
- En wie met de fiets naar werk gaat, kan beroep doen op de fietskilometervergoeding. Dat is 19 cent per kilometer.
"Je hebt alle leuke dingen al gehad: het uitstapje, het eten, en dan moet je dus betalen. Normaal geef je fooi en nu krijg je fooi", vervolgt Lukken. Hoewel bedrijven er altijd mee bezig zijn om te zorgen dat gasten met een goed gevoel weggaan, doen ze dat niet vaak in deze vorm. "Normaal krijg je een snoepje of een leuk kaartje. Als je dit bonnetje in je portemonnee bewaart en je ziet 'm weer, denk je: o wat grappig."
Gastvrijheid
Ook zegt Lukken dat het een manier is om mensen ervan bewust te maken dat gastvrijheid niet alleen wordt bepaald door het bedrijf. "Maar ook door de mensen zelf", meent hij. "Het is ook een manier om mensen zich te laten herinneren dat ze er geweest zijn. Het wordt volop gedeeld op social media en dat zorgt natuurlijk voor aandacht." Oftewel: je kan volgens Lukken een hoop bereiken met die 10 cent.