Halloween, hallo verdienmodel: 'Feestdag vergelijkbaar met Pasen'
Spookkoekjes, oranje taartjes met spinnen, horrormarathons in de bioscoop en pretparken vol met zombies en heksen. Er was geen ontsnappen aan Halloween de afgelopen weken. Bedrijven spinnen garen bij deze feestdag. "Het is weer een manier om mensen het huis uit te krijgen."
Nederland kleurde de afgelopen weken oranje. En niet omdat het Nederlands elftal speelde maar vanwege Halloween. Pretparken, horeca en de levensmiddelenindustrie hebben deze feestdag helemaal omarmd. "Halloween is tegenwoordig vergelijkbaar met Pasen", zegt retaildeskundige Maarten Gijsenberg van de Universiteit Groningen. "De voedingsindustrie maakt alles oranje en ook verkleedwinkels en budgetzaken als SoLow verdienen er goed aan."
Horecazaken en pretparken trekken alles uit de kast om mensen te lokken. "Het is weer een manier om mensen het huis uit te krijgen. Als bedrijf kan je zo mensen naar binnen halen en kennis laten maken met jouw zaak."
De bekendste Halloween-evenementen zijn toch wel de Fright Nights en Halloween Nights van Walibi en Toverland. Beide attractieparken organiseren al sinds het begin van deze eeuw evenementen speciaal voor deze feestdag. "Wij zijn meer dan twintig jaar geleden begonnen met het organiseren van Halloween in Nederland", vertelt een woordvoerder van Walibi Holland aan Editie NL. "We waren een van de eersten in Europa."
Fright Nigths
Walibi Holland organiseerde tot gisteren Fright Nights waarbij ze de gasten de stuipen op het lijf jaagden. "We willen het altijd echt eng maken. Je ziet ook wel dat mensen bij ons terug komen omdat het echt eng is. En elk jaar zoeken we opnieuw de grens op met een nieuw spookhuis of beleving." Omdat Halloween zelf dit jaar nét buiten de herfstvakantie is, is het park vandaag niet geopend.
Toverland in Sevenum kiest er wel voor om op Halloween zelf af te sluiten. Ook dat park viert al ruim twintig jaar Halloween. "De populariteit wordt steeds groter", vertelt woordvoerder Tessa Maessen. "We hebben vijf 'scare-zones' in het park met allemaal eigen thema's. Daarnaast kunnen bezoekers voor vijf losse spookhuizen nog apart tickets kopen." De Halloween Nights worden elke dag afgesloten met een vuurwerkshow.
Beide pretparken willen niet prijsgeven hoeveel bezoekers ze hebben ontvangen. Toverland laat wel weten dat ze qua drukte weer op het niveau van voor corona zitten.
Bioscoop
Ook minder grote bedrijven omarmen de feestdag. Volgens retaildeskundige Gijsenberg zijn het bijvoorbeeld ook filmhuizen die goed in kunnen spelen op deze feestdag. "Het is toch weer een reden om mensen naar de bioscoop te halen met enge films." Zo organiseerde Cinema Gouda speciale Halloweenweekenden. "We hebben de hele bioscoop versierd en we hadden speciale kortingen. Ook hebben we ons horeca-aanbod uitgebreid. Het was hartstikke druk."
Na vandaag is het Halloweenseizoen voorbij en kunnen bedrijven zich klaar maken voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst.