Arbeidskrapte

Als bedrijf zelf personeel opleiden? 'Vacatures dan sneller vervuld'

·Aangepast:
© Getty ImagesAls bedrijf zelf personeel opleiden? 'Vacatures dan sneller vervuld'
RTL

Komt er volgend jaar een einde aan het personeelstekort? Werkgevers maken zich volgens het UWV ernstige zorgen over de oplopende krapte op de arbeidsmarkt. Het UWV roept daarom werkgevers op om zelf personeel op te leiden. "Dan krijg je veel meer geïnteresseerden."

Uit onderzoek van het UWV blijkt dat meer dan 30 procent van de Nederlandse werkgevers openstaande vacatures niet ingevuld krijgt. 25 procent van diezelfde werkgevers verwacht dat die problemen in 2023 alleen nog maar zullen toenemen. Volgens het UWV kan het zelf opleiden van personeel een oplossing zijn voor deze problemen.

"De krapte op de arbeidsmarkt is op dit moment iets minder dan drie maanden geleden, maar het is nog steeds zeer krap", zegt arbeidsmarktexpert Rob Witjes van UWV tegen Editie NL. "Werkgevers hebben veel moeite om mensen te vinden en het is belangrijk dat daar een oplossing voor komt. Er worden veel dingen gedaan om die krapte op te lossen, vooral door de werkgevers die de meeste pijn hebben. Een van de dingen is dat werkgevers zelf mensen gaan opleiden, en wij roepen werkgevers ook op om dat te doen."

Defensie voert 'vrijwillig dienjaar' in tegen personeelstekort
Lees ook

Defensie voert 'vrijwillig dienjaar' in tegen personeelstekort

Volgens hem is het belangrijk dat werkgevers de traditionele manier van werven loslaten. "Veel werkzoekenden weten niet precies wat de vacature exact inhoudt. Als een bedrijf laat zien hoe je dat kan worden en hoe ze je kunnen helpen, dan krijg je veel meer geïnteresseerden."

Bij Transportbedrijf Mulder weten ze dat als geen ander. Daar leiden ze al sinds 2010 zelf chauffeurs op. "In het leercentrum en op de trainingsafdeling benutten we onze eigen kennis. Dat was eerst met een paar cursisten. Dat ontwikkelde zich op een gegeven moment tot een echt trainingsbedrijf", vertelt Ronald van der Meer van het transportbedrijf tegen Editie NL. "Mede door het trainingsbedrijf hebben wij nu het geluk dat wij onze vacatures redelijk eenvoudig invullen. In die zin brengt het ons hartstikke veel en is het dus zeker een manier op de arbeidskrapte tegen te gaan."

Investering

Het is wel een hele investering om nieuwe chauffeurs op te leiden. "Voordat dat zover is ben je wel een paar maanden verder. Het eerste deel van de rijopleiding duurt bijvoorbeeld al 10 weken, maar het is hartstikke mooi dat we zelf kunnen opleiden."

Arbeidsmarktexpert Wendy van Ierschot ziet dat steeds meer bedrijven besluiten om zelf personeel op te leiden. "Dat is deel van een trend, die je vooral in de vaktechnische gebieden vaak ziet. Op die manier kunnen bedrijven zelf alles goed organiseren en zorgen ze dat hun vacatures makkelijker en efficiënter worden ingevuld."

Ze ziet het ook in andere vakgebieden. "Het wordt ook veel gedaan in de developershoek", gaat ze verder. "Werkzoekenden beginnen dan een leer/werk-traject en worden dan opgeleid bij opleidingsinstituut Codam en zijn dan tegelijkertijd ook aan het werk voor het nieuwe bedrijf."

Daarnaast zijn veel bedrijven volgens haar ook een  'interne academie' begonnen. "Vaak is dat een combinatie van opleidingen buiten de deur en veel praktijkervaring. Zo bouw je een programma op dat precies aansluit op wat mensen in jouw bedrijf moeten kunnen om succesvol te zijn."

Toch wil dit volgens haar niet zeggen dat elke vooropleiding straks overbodig is. "Het is in veel gevallen belangrijk dat je - naast je sociale vaardigheden - ook daadwerkelijk direct wat kan. Mensen de ruimte geven om te leren is natuurlijk altijd een goed idee maar om nou te zeggen dat het helemaal voor geen enkele baan meer uitmaakt wat je voorkennis of opleiding is, dat is natuurlijk ook onrealistisch en inefficiënt."  

Lees meer over
UWVVrachtwagenWerkgelegenheidWerkloosheidEditie NL Link in bio