Blokker goes Sex and the City – goed idee?
Huishoudwinkel Blokker staat er slecht voor en denkt de heilige graal gevonden te hebben: actrice Sarah Jessica Parker. Verstandig? Marketingexperts geven hun oordeel.
De gele taxi, een brownstone huis én het muziekje. De nieuwe reclame van Blokker ademt Sex and the City. Alleen Mr. Big ontbreekt nog.
Die is - helaas - ingeruild voor een Swiffer, een kaasschaaf en een poffertjespan. Sarah Jessica Parker is ineens een Hollandse keukenprinses geworden. Een beeld dat niet helemaal strookt met het Manolo Blahnik-verslaafde, afhaalmaaltijden-etende stijlicoon dat de actrice in Sex and the City neerzette.
Bekijk de reclame (tekst gaat verder onder video):
Aandacht heeft Blokker dankzij het inhuren van de actrice in ieder geval, daar is het ze waarschijnlijk grotendeels om te doen geweest. Maar werkt het nou ook: zo'n wereldberoemde actrice die de huishoudartikelen van een Nederlandse winkelketen aanprijst?
SJP valt op
"Het merk Blokker is ouderwets. Bij onder meer V&D hebben we gezien hoe dat uitpakt. Blokker moet dus radicaal veranderen en dat hebben ze gedaan", vertelt Marc Oosterhout, reclamestrateeg van bureau N=5. Hij vindt de nieuwe Blokker-reclame een slimme zet. "Ze shockeren eigenlijk, maar niet zo erg dat ze klanten afstoten. Sarah Jessica Parker valt op."
Dat ze opvalt, beaamt Tom van Bommel van neuromarketingbureau Studio ST&T. "Celebs, uit Nederland of de VS, grijpen de aandacht. We zien ze zoveel dat als ze in een reclame verschijnen, we er zeker even naar kijken."
Contrast tussen ster en product te groot?
Als in reclames voor sterren wordt gekozen, zijn de beroemdheden uit de VS de beste optie, vindt hij. "Ze vormen een groot contrast met een Nederlands bedrijf." Daar zit meteen ook het probleem: "De aandacht gaat naar de ster, niet naar het product. Of de keuze voor Parker Blokker goed doet, is nog maar de vraag."
Van Bommel: "Het contrast tussen SJP en huishoudspullen, en dus Blokker, is groot. De overtuiging is daardoor minder goed. Een product en de aanbeveler moeten goed bij elkaar passen. Een beautyproduct of parfum in combinatie met SJP had waarschijnlijk beter gewerkt."
Reclamestrateeg Oosterhout denkt juist dat zo'n onorthodox concept goed werkt. "Zo'n grootse aanpak laat zien dat het Blokker menens is. Ze willen echt veranderen."
Niet te duur?
Kan Blokker zich een ster als SJP wel veroorloven? "Ik heb geen idee wat ze ervoor betalen. Vaak is het zo dat internationale sterren voor de Nederlandse markt helemaal niet zo veel vragen. Voor wereldwijde campagnes zijn ze veel duurder", zegt Oosterhout.
Hij heeft vertrouwen in het succes van de reclame van Blokker. "Het is het begin van iets nieuws. Iedereen moet er even aan wennen, maar het is een serieuze stap." Wat Oosterhout betreft moet de winkelketen de reclame even laten lopen en zo het merkbeeld opfrissen. "Daarmee trekken ze een jongere doelgroep aan en dat betaalt zich uiteindelijk terug."
De nieuwe Blokker, wat vinden we daar eigenlijk van? Bekijk de reportage van RTL Nieuws:
Meer op rtlnieuws.nl: