De opvoedkwestie: 'Mijn dreumes slaat andere kindjes'
Het anderhalf jaar oude zoontje van Eva slaat andere kinderen op het kinderdagverblijf. Hoe kan ze haar zoon hiermee laten stoppen?
Eva weet niet zo goed wat ze met de 'losse handjes' van haar dreumes aan moet: "Laatst haalde mijn vriend ons zoontje op van de opvang, toen een leidster hem apart nam en vertelde dat ons kind andere kinderen slaat. Ze konden nog net voorkomen dat hij met pannen uit het speelkeukentje anderen ging meppen. We willen niet dat hij bekend staat als de mepperd van het dagverblijf, maar hoe maak je een kind van anderhalf duidelijk dat dit niet mag?"
Allereerst het goede nieuws: het gedrag van Eva’s zoontje is op deze leeftijd heel normaal en niet iets om je direct zorgen over te maken, zegt orthopedagoog Loes Waanders: "De boosheid of agressie die hij laat zien is op deze leeftijd een vorm van instrumentele agressie, oftewel: het heeft als doel om iets te verkrijgen. Een kind wil bijvoorbeeld graag spelen met de speelgoedauto maar beschikt nog over onvoldoende vaardigheden, zoals overleggen. Een ander pijn doen is dan dus de meest effectieve manier. Belangrijk om te weten is dat hij dit dus niet doet om een ander bewust pijn te doen."
"Ook passen kinderen van die leeftijd afspraken toe in de situatie of omgeving waarin het is aangeleerd. De deal dat er niet wordt geslagen gaat misschien thuis best goed, maar de opvang is een andere omgeving, en in zijn hoofd gelden er dan andere regels. Hij heeft de leidsters nodig om die regel daar toe te passen."
'Complimenteer vooral de momenten waarop hij wel goed samenspeelt.'
Om op een positieve manier gewenst gedrag aan te leren kun je beter in plaats van zeggen wat je kind niet mag doen, benoemen wat wél mag. Fungeer als tolk op momenten dat je kind gaat slaan als jij er wel bij bent – thuis of op een speelafspraakje – door te benoemen wat er gebeurt, de emotie en wat je wél wilt zien, zegt Waanders. "Zoals: 'je wilt graag met die auto spelen, hè? Dat snap ik wel, maar slaan doet pijn. In plaats van slaan, vraag je of je ermee mag spelen.'"
"Zo geef je feedback op het gedrag in plaats van op de persoon. Hierdoor wijs je het kind niet af maar creëer je juist een leereffect door in kleine stapjes gewenst gedrag te oefenen. Door te benoemen wat er in hem omgaat, leert je kind hoe zijn emoties voelen én oefen je alternatieven voor gewenst gedrag. En complimenteer vooral de momenten waarop hij goed samenspeelt, want ook hier geldt: alles wat aandacht krijgt, groeit."
Wil je geen aflevering van deze rubriek missen? Klik dan op de Opvoedkwestie-tag hieronder en vervolgens links bovenin op 'Volgen'.