Kijkshop wil 1 miljoen euro crowdfunding ophalen voor online platform
Kijkshop gooit het roer om en begint een online platform waar consumenten elkaar advies geven over producten. Het zoekt daarvoor 1 miljoen euro aan crowdfunding, waarvan ruim de helft al binnen is.
In het toekomstbeeld van Kijkshop koop je straks dat sporthorloge niet meer na een enthousiast praatje van de verkoper in de winkel, maar ga je af op het advies van een andere consument online.
Die vertrouw je nog meer, is is de gedachte van de Zweedse directeur van Kijkshop Björn Serving, die de nieuwe plannen heeft gemaakt om het bedrijf zichzelf te laten heruitvinden. De keten heeft het moeilijk: vorig jaar moesten nog twintig verlieslatende winkels worden gesloten.
1 miljoen
Volgende maand moet daarvoor een online platform in de lucht zijn. Maar daarvoor is geld nodig, en om dat binnen te halen houdt Kijkshop de hand op bij klanten. Via crowdfunding moet er voor het eind van de maand 1 miljoen euro binnen zijn. Daarvan is meer dan de helft al binnen.
Als gebruiker kun je meeverdienen aan het platform. Want als de ene consument iets koopt naar aanleiding van het advies van de ander, dan krijgt die laatste een provisie van 5 procent van het aankoopbedrag.
Ook voor andere ketens
Tone, zoals het nieuwe platform heet, is niet alleen bedoeld voor Kijkshop zelf. Serving wil binnen twee jaar minstens zeven andere winkels verleiden om ook gebruik te maken van het platform. Vooralsnog is alleen Kijkshop aangesloten.
De omzet van Tone bestaat uit de provisie die de aangesloten winkel betaalt: een bepaald percentage per aankoopbedrag. Hoeveel die provisie precies is wil Ben Steenstra van Kijkshop niet vertellen. Kijkshop krijgt als eerste klant gunstige voorwaarden, laat hij wel weten. Andere ketens zullen dus waarschijnlijk meer moeten afdragen.
Gesprekken met Duitse en Zweedse keten
Tone moet nog dit jaar 8,5 ton aan provisie kunnen binnenhalen, denkt Kijkshop. Hoeveel omzet daar voor Kijkshop achter zit, wil Steenstra niet vertellen, want dan zou hij het percentage provisie dat Kijkshop betaalt bekend maken. Tone voert nu serieuze gesprekken met een grote Duitse keten en een Zweedse winkelketen over aansluiting.
Uiteindelijk moet het EBIT-resultaat (de winst vóór aftrek van rente en belastingen) van Tone dit jaar op een kleine 36.000 euro uitkomen. In 2018 en 2019 moet dat stijgen tot 214.000 euro en 702.000 euro. Er is ook een berekening gemaakt voor wanneer vijf tot zeven andere winkels gaan meedoen. Het EBIT-resultaat moet dan stijgen tot 3,8 miljoen euro in 2018 en 5 miljoen euro in 2019.
Kijkshop wil dit jaar nog 100.000 klanten via Tone hebben. Of dat veel is? Nu komen er in de stenen winkels en de webshop van Kijkshop elke maand één miljoen klanten. Dat kunnen kopers zijn, maar onder klanten verstaat Kijkshop ook consumenten die even rondkijken maar niets kopen.
Converteerbare obligatielening
Bij de crowdfundactie gaat het om een converteerbare obligatielening. Dat betekent dat het een gewone lening is, waarover je 6 procent rente per jaar krijgt. Na drie jaar krijg je je geld terug.
Maar wanneer in de tussentijd een investeerder een flink bedrag steekt in Tone, dan verandert de zaak. Je kunt er dan voor kiezen om óf je geld terug te krijgen, óf je lening wordt omgezet in aandelen. Je krijgt dan een voordeel van 20 procent.
In dat laatste geval ben je dan voor een stukje eigenaar van het bedrijf, maar je krijgt geen vaste rentevergoeding meer voor je geld.
Kijkshop is de oprichter van Tone, waardoor het nu nog de enige aandeelhouder is. Het belang van de crowdfunders kan na omwisseling van de lening in aandelen straks maximaal 20 procent bedragen.
Kijkshop wil voorlopig naast het online platform blijven vasthouden aan stenen winkels, dat zijn er nu nog 67. Met rond de 70 vestigingen heb je een landelijk netwerk, aldus Steenstra.