Psst, fiets kopen? Omzet Fietsenwinkel.nl stijgt 65 procent
De omzet van Fietsenwinkel.nl zal dit jaar boven de 80 miljoen euro uitkomen en overal worden fysieke winkels geopend. Een gesprek met directeur Bastiaan Hagenou over fietssnelwegen, lekke banden, ijsjes en datawetenschap.
De oprichter van Fietsenwinkel.nl, onderdeel van de Internationaal Bike Group heeft alle reden tot lachen. In 2016 is de omzet weer met 65 procent gestegen tot ruim veertig miljoen euro. Er werden 70.000 fietsen verkocht, bijna tien procent van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland.
"Wij profiteren van de toename van online aankopen die mensen doen. Daarnaast hebben wij met tienduizenden fietsen het grootste assortiment van Nederland", vertelt Bastiaan Hagenou (38), die in 2009 met een keten van traditionele fietsenwinkels begon. In 2012 kocht hij de domeinnaam fietsenwinkel.nl en in 2015 deed hij zijn fysieke winkels van de hand. "Ze zaten niet op de juiste locaties."
Groei e-bikes
Vorig jaar vond hij die wel en opende fietsenwinkel.nl de eerste winkels, want 'vier op de vijf kopers willen een fiets toch eerst zien, voelen en testen'. Het zijn ruimtes van gemiddeld 600 vierkante meter, vaak aan de rand van steden. "Daar kan ik extra's bieden als gratis parkeren en hebben we ruimte voor het testrijden op e-bikes."
Want met de elektrische fietsen en speed bikes gaat het hard. Twee van de drie verkochte fietsen valt in deze categorie. "Het ziet ernaar uit dat dit jaar één op de twee fietsen een e-bike is."
De Rabobank stelde onlangs al in een sectorbericht dat het aantal e-bikes, nu meer dan 1,3 miljoen, groeit. En dat de Nederlander gemiddeld zo'n 900 fietskilometers per jaar aflegt en de e-bike rijder al gauw op meer dan 1500 kilometer per jaar komt.
Fietssnelwegen
Op de vraag of hij dan ook D66 gaat stemmen omdat deze partij in heel Nederland fietssnelwegen wil aanleggen, moet Hagenou lachen. "Op wie ik stem vertel ik niet maar een snelweg van bijvoorbeeld Amsterdam naar Utrecht juich ik wel toe."
Volgens Hagenou is die toename van e-bikes niet het gevolg van de vergrijzing in Nederland. "In tegendeel misschien. Wij zien steeds meer tieners die de vijftien kilometer naar school afleggen op een e-bike of e-mountainbike. Het sparta-metgevoel is er wel af ja."
Fietsenwinkel.nl telt straks ook 30 fysieke verkooppunten waar bijvoorbeeld een testrit gemaakt kan worden en 200 servicepunten. (Foto: IBG)
'Fietsen zijn net ijsjes'
De voorspelling over de omzet van 80 miljoen euro dit jaar, kan Hagenou doen op basis van de data die het bedrijf verzamelt en analyseert. Daarbij horen ook de weersvoorspellingen. "Fietsen zijn net ijsjes. In de zomer verkoop je meer en zodra de weersvoorspelling beter wordt gaan verkopen omhoog."
Na dagen van regen is er voor de komende tijd lenteweer belooft. En dat betekent opschalen, zegt hij. "Omdat we weten welke fietsmodellen populair zijn kunnen we voor extra voorraad zorgen. We zorgen dan ook voor een hogere bezetting in ons customer care center."
Prijsconcurrentie
Naast Nederland is het IBG actief in België, Denemarken, Noorwegen en Zweden. De komende jaren wil Hagenou inzetten op groei in die landen. Op de vraag of er nieuwe markten bijkomen, wil hij geen antwoord geven."
Ook in deze landen concurreert hij voornamelijk op prijs. "We maken deals met leveranciers, maar kunnen ook scherpe prijzen hanteren door efficiëncy, onze schaalvoordelen en data waardoor we minder voorraadkosten hebben. Dit alles wordt doorberekend in het voordeel van de klant."
E-bike leasen, band geplakt
Een andere segment dat groeit is het leasen van e-bikes. Voor 59 euro per maand kunnen mensen een elektrische fiets huren en krijgen dan extra service zoals dag en nacht hun band laten plakken, waar ze ook zijn. "Dus ook in dat weiland tussen Utrecht en Amsterdam."
Bij andere klachten kunnen alle klanten terecht bij één van de tweehonderd servicepunten. "En zo niet dan rijden we in een busje naar je toe."
Klachten
Toch is die klant niet altijd even tevreden, blijkt uit reviews op diverse websites. Zo worden fietsen niet altijd gratis bezorgd en duurt de levertijd soms weken. Hagenou zegt hierop: "In negentig procent van de gevallen wordt een fiets de volgende dag bezorgd. Wij zijn daarvoor afhankelijk van leveranciers."
Bezorgen is volgens hem vaak gratis. "En als er betaald moet worden, ben je bij ons alsnog vaak goedkoper uit dan bij andere fietsenwinkels."
Nederland fietsland in cijfers:
- Nederland telt 22,7 miljoen fietsen.
- Een gemiddelde fiets gaat 13 jaar mee.
- De gemiddelde prijs voor een fiets is 914 euro.
- Per jaar wordt er meer dan 15 miljard kilometer per fiets afgelegd.
- Jaarlijks besteden Nederlanders circa 1,3 miljard euro aan aanschaf en onderhoud van tweewielers.
- Volgens onderzoek van wielersportbond NTFU geven wielrenners en mountainbikers jaarlijks 490 miljoen euro uit aan hun fiets en accessoires.
Bron: Rabobank