Nieuws

Vergeet Blokker, zo ziet de winkelstraat van de toekomst eruit

Door Gert-Jan Verstegen··Aangepast:
Vergeet Blokker, zo ziet de winkelstraat van de toekomst eruit
RTL

Dat het niet zo goed gaat met de winkelstraat toont Blokker vandaag wel aan. Om als 'offline' winkelier toch weerstand te blijven bieden aan de grote webshops, is er in Amsterdam nu de winkelstraat van de toekomst. Ruim tien winkels doen mee aan het experiment.

Het klinkt inmiddels bekend in de oren. Winkeliers moeten meer beleving meegeven aan de klant, wil die niet kiezen voor Coolblue, Bol.com of Media Markt. Maar hoe doe je dat als kleine bakker, juwelier of opticien? Het zogenoemde Shopping Street Innovation Lab moet daar in de praktijk onderzoek naar.

De winkelstraat als proeftuin

Het zijn vooral technologische snufjes die de Amsterdamse Beethovenstraat meer bestaansrecht moeten geven. "We zoeken over de hele wereld naar innovaties voor in winkels", vertelt retaildeskundige Frank Quix. Zijn bedrijf Q&A ontwikkelde al eerder een laboratorium met de naam Store of the Future.

Die opgedane kennis wordt nu daadwerkelijk toegepast in een winkelstraat. Quix: "De consument en de winkelier kunnen zelf ervaren of zo’n innovatie wel of niet werkt."

De deelnemende winkeliers mogen zelf kiezen welke innovatie ze in hun zaak zetten. Zo koos de boekhandel voor een augmented realityscherm, waarmee kinderen zelf in de wereld van hun boekenhelden stappen. “Het is een snapchat-achtige methode die al gebruikt wordt in musea. In de toekomst kunnen kinderen het delen op social media”, legt ontwikkelaar Wouter Moll uit.


Door augmented reality verschijnen er figuurtjes uit de boeken van Kikker rond de jonge bezoekers.

Schermen, camera’s en projectoren

Ook bij de opticien staat een beeldscherm met camera, al noemen ze het zelf een slimme spiegel. Die maakt van iedere bril die wordt gepast een video. Alle pasbeurten worden vervolgens naast elkaar afgespeeld, zodat beter kan worden gekeken welke bril het beste staat. En dat is vooral handig voor mensen met slechte ogen, die zichzelf niet kunnen zien in de spiegel als ze een bril passen.


Een bril passen voor de 'slimme spiegel'.

Bij de patissier aan de overkant hebben ze gekozen voor virtual reality. Die moet de klant letterlijk een kijkje in de keuken geven. Want ook dat is een vorm van beleving.


Met virtual reality een kijkje in de keuken.

Het verst qua integratie van technologie in verkoop is het wijnhuis. Een beamer projecteert van elke fles wijn een verhaal op de toonbank. Zo weet de klant bijvoorbeeld uit welke regio de wijn komt en wat de geschiedenis ervan is. De beamer herkent de wijn door een chip die onder de fles zit.


De toonbank geeft uitleg over de fles wijn die erop staat.

Om de consument te verleiden ook eens boodschappen te doen bij de buren, is een zogenoemde cross-selling ontwikkeld. Wie bijvoorbeeld bij een boetiekje kinderkleding koopt, krijgt op z’n telefoon een coupon om bij de ijssalon verderop een gratis kinderijsje te halen.

Thumbnail


Via NFC-tags of met barcodes krijgen consumenten kortingscoupons die gebruikt kunnen worden bij andere winkels in de straat.

Gimmick

Toch voelt het allemaal nog als een gimmick. En dat geeft Ruud Strootman, voorzitter van de winkeliersvereniging en tevens juwelier, ook toe. “Zo’n experiment begint als gimmick, maar het is wel serieus. We kijken welke gimmicks levensvatbaar zijn.”

Daar krijgt de winkeliersvereniging ook subsidie voor, van de Stichting Detailhandelsfonds. “Studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen vervolgens onderzoek naar de resultaten. Die delen we met winkeliers in het hele land”, aldus de voorzitter.

Strootman tempert de verwachtingen wel een beetje. Hij verwacht niet dat de winkelstraat van de toekomst meteen zo’n enorme boost aan de levendigheid in de straat geeft.

Strootman: “Voor we veranderingen zien zijn we wel een tijdje verder. Dit experiment moet vooral voor bewustwording zorgen onder winkeliers. Het is niet meer wachten tot de klant bij ons binnenkomt. De ontwikkelingen gaan razendsnel. En ten opzichte van het internet zijn we al te laat.”

Lees meer over
EconomieDetailhandelRetailWinkelenAmsterdam