La Place draait lekker, omzet stijgt met 28,5 procent
De door Jumbo gekochte restaurantketen La Place laat goede cijfers zien. De omzet steeg in vergelijking met vorig jaar 28,5 procent.
In de eerste helft van 2017 boekte La Place een omzet van 60,4 miljoen euro. "Deze groei is het gevolg van de snelle uitbreiding in binnen- en buitenland en een sterke autonome groei van circa 7 procent in de bestaande vestigingen", schrijft Jumbo vandaag.
Verdere uitbreiding
Jumbo nam in 2016 de 61 zelfstandige vestigingen van La Place over van het failliete V&D. Daarnaast kocht Jumbo begin dit jaar achttien AC Restaurants van investeerder GR8 Investments. Die wegrestaurants worden nu omgebouwd tot La Place.
De verbouwingen zijn nog steeds in volle gang, meldt Jumbo. "In de loop van het jaar zullen meer vestigingen van overgenomen AC Restaurants onder de vlag van La Place openen."
Internationaal doorgroeien
En daar blijft het niet bij. In de tweede helft van het jaar opent La Place ook negen restaurants in de warenhuizen van Hudson's Bay die onder andere worden gevestigd in verschillende oude V&D-panden. Ook in het buitenland wordt gewerkt aan uitbreiding met nieuwe restaurants in Parijs en Madrid.
Jumbo wil de La Place-formule verder blijven ontwikkelen en heeft daarbij een sterke focus op nationale en internationale uitbreiding. Verder merkt het bedrijf op dat het nieuwe concept voor gemakswinkels in binnensteden die elementen van La Place en Jumbo combineert zijn vruchten begint af te werpen.
Nieuwe keten: maaltijden afhalen
In mei opende in Groningen de eerste Foodmarkt City, een supermarkt waar je niet alleen je boodschappen doet, maar waar ook maaltijden, broodjes en soepen vers worden bereid om mee te nemen of ter plekke op te eten.
Van die keten hoopt het bedrijf eind dit jaar meer vestigingen te openen in de binnensteden van Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen. Ook in Utrecht Leidsche Rijn zou er nog dit jaar een komen, maar omdat de opening van het winkelcentrum waar die in moest komen verlaat is, wordt dat begin 2018.
Financieel topman Ton van Veen zegt tegen NRC nog wel te twijfelen over de naam van de keten. In Groningen wordt de naam Foodmarkt City niet direct geassocieerd met een supermarkt, daarom zou een directere link met de naam Jumbo duidelijker zijn.
Tekst loopt door onder de foto.
De Foodmarkt City in Groningen. (Beeld: ANP)
Omzet Jumbo stijgt ook
Ook met Jumbo zelf ging het goed, de omzet van de supermarktketen steeg het afgelopen halfjaar met bijna 5 procent. Het Brabantse bedrijf verdubbelde de opbrengst van onlinebestellingen, maar noemde daarbij geen bedrag.
Het aantal supermarkten van Jumbo bleef ongeveer gelijk. Jumbo zette over de eerste jaarhelft een totale omzet van bijna 3,8 miljard euro in de boeken. In winkels die langer dan een jaar open waren, was sprake van een omzetstijging van 4 procent. Het marktaandeel van de tweede supermarktketen van Nederland was in de eerste jaarhelft ruim 19 procent.
Nieuwe supermarkten
Jumbo heeft 580 filialen. In het afgelopen halfjaar werden veertien filialen verbouwd en openden vier nieuwe winkels hun deuren. in de tweede helft van het jaar worden nog eens achttien winkels verbouwd, en zullen acht nieuwe supers aan het winkelbestand worden toegevoegd. Verder zal op den duur een nieuw distributiecentrum in Nieuwegein worden gebouwd. De voorbereidingen voor de bouw starten komend najaar.
Jumbo vindt zelf dat het een 'stevig fundament' heeft gelegd voor de verdere groei van het bedrijf.