Experiment onbeperkte vakantiedagen geslaagd: 'Gaat heel goed'
Een jaar geleden voerde het bedrijf Bynder onbeperkte vakantiedagen voor alle werknemers in. Na 365 potentiële dagen lummelen blikt directeur Chris Hall terug: "Het gaat heel goed."
Bynder levert een clouddienst voor marketeers, een programma dat een combinatie is tussen een online photoshopprogramma en een beeldbank. Afgelopen zomer haalde de startup nog 20 miljoen euro op.
Het experiment van Hall begon vorig jaar januari. Eén van zijn doelen was om de vakanties te spreiden zodat het beruchte 'stuwmeer' aan vrije dagen vanzelf zou oplossen. Een probleem waar meer organisaties mee te maken hebben.
Dat is gelukt, vertelt hij. "Mensen namen afgelopen jaar vaker een paar dagen tussendoor op wanneer het kon of gingen een lang weekend weg. We hebben nu helemaal geen last meer van opstapelende dagen die maar op de balans blijven staan."
11 procent meer vrije dagen opgenomen
Het aantal opgenomen vrije dagen is met 11 procent toegenomen. In Amerika, waar traditioneel minder vakantiedagen zijn, namen werknemers er meer op: 40 procent om precies te zijn.
Hall verklaart de relatief kleine toename in Nederland met een vergelijking: "Het is net zoiets als mijn appartement. Daar heb ik een balkon. Het feit dat ik daar gebruik van kan maken als ik dat wil, is me veel waard. Ook al zit ik er niet altijd op."
'Veel relaxter'
Er bestaat natuurlijk het risico dat (inmiddels) één van de 260 werknemers de situatie met beide handen aangrijpt om een lekker lange betaalde sabbatical op te nemen. In dat opzicht kan Hall opgelucht ademhalen: geen van de medewerkers liep er duidelijk de kantjes vanaf.
Ondanks de enorme vrijheid, bleven de regels hetzelfde: wie op vakantie wil, moet rekening houden met andere collega's. "Omdat er druk van de ketel is, wordt dat beter op elkaar afgestemd", zegt Hall. Scheve ogen? Niet dat hij merkt. "Mensen kunnen vrij nemen wanneer ze dat nodig hebben en hoeven geen rekening te houden met andere zaken. Dat is veel relaxter."
'Staat of valt met sterke bedrijfscultuur'
Werknemers van sommige bedrijven die onbeperkt vakantiedagen hebben ingevoerd, zoals bijvoorbeeld Netflix, klagen dat ze weliswaar zoveel op vakantie kunnen als ze willen, maar dat de bedrijfscultuur dat niet toelaat.
"Het systeem valt of staat bij een sterke bedrijfscultuur. Je geeft een bepaalde mate van vertrouwen aan je werknemers maar daar moet wel de cultuur naar zijn: open en kritisch. Bij ons is dat het geval en regelt het zichzelf een beetje", vertelt hij.
'Je moet het gewoon proberen'
Hall kreeg afgelopen jaar vaker de vraag van ondernemers of onbeperkte vakantiedagen ook iets voor hun bedrijf zou zijn. Het werkt bij moderne bedrijven met een positieve cultuur, zegt hij.
"Je moet het gewoon proberen. Als mensen moeten inklokken en zich naar hun werk slepen, dan ligt misbruik wat meer op de loer. Wij gaan ervan uit dat iedereen er positief instaat en met plezier naar z’n werk gaat. Dat proberen we in elk geval."