Nieuw in managementland: spelen met Lego als inspiratie
Lego is niet meer alleen iets voor kinderen: de bouwsteentjes hebben nu zelfs de vergaderkamers van grote bedrijven bereikt. Je wordt er blijkbaar creatief van.
Dat kan met Lego Serious Play. Daarmee moeten die saaie vergaderingen momenten worden van creatieve uitspattingen.
Maar effectief legoën, dat moet je leren en daarom bestaan er zelfs heuse Serious Play-cursussen. De instructeurs zijn trouwens geen medewerkers van de Deense speelgoedfabrikant. Iedereen die interesse heeft kan met de methode aan de slag.
Zelfde taal spreken
Het idee erachter is redelijk eenvoudig. Als je kinderen bij elkaar zet die niet dezelfde taal spreken, zien ze met Lego toch de kans om binnen tien minuten de mooiste bouwwerken in elkaar te zetten. Datzelfde zou gelden voor collega's die niet 'dezelfde taal spreken', in overdrachtelijke zin.
Volgens Sandra Siemens, communicatieadviseur bij ABN Amro, kun je ook echt iets van samen legoën opsteken. "Je leert hoe je iets kunt transformeren en vervolgens een verhaal er omheen te vertellen waarvan je nog niet wist dat het in je zat."
Optimaal gebruik van je hersens
Trainer Erwin Verweij, van iFacilitate, voegt daaraan toe dat je door te vergaderen met Lego je brein optimaal gebruikt. "Je gebruikt het deel van je hersens waarmee je vertelt, waarmee je verhaalt. Maar je gebruikt ook je handen, het bouwgedeelte van je hersens."
De blokjes worden inmiddels al in verschillende grote bedrijven gebruikt. Naast ABN Amro zouden ook bedrijven als KPN, Asics en softwarebedrijf SAP er gebruik van maken.