De mannen van conceptstore Hutspot dromen over Berlijn
Wat is Hutspot in het Duits? Wat ooit begon als popupstore in Amsterdam wordt nu langzaam maar zeker een conceptstore-keten. Vier Nederlandse steden staan op de planning. Daarna staan een webshop en internationale uitbreiding staan op de bucketlist.
Zo'n zeven jaar geleden begon Pieter Jongens nog vol goede moed en een flinke dosis nieuwsgierigheid aan een studie Geschiedenis. Zijn huidige zakenpartner en jeugdvriend Nick van Aalst startte met de opleiding Industrieel Ontwerpen. Beiden bleken te eigenwijs voor een doorsnee studie en carrierepad: een levenlang geschiedenisleraar zijn, leek Jongens maar niks en Van Aalst lag met regelmaat in de clinch met zijn niet-zo-flexibele-docenten.
Een nieuwe weg ingeslagen
De mannen trokken de stekker uit hun studie en troffen elkaar bij hun eerste werkgever: kledingmerk Deus ex Machina. In kledingwinkels kwamen ze steeds weer hetzelfde probleem tegen: aanstormend talent, in de mode of kunst, kon bijna nergens terecht in de winkelstraat, kon nergens zijn eigen ontworpen producten laten zien en verkopen. Winkeliers kozen alsmaar voor dezelfde merken.
Een idee was geboren en kwam tot leven in een popupstore in Amsterdam. Beginnende ontwerpers konden daar, tegen betaling, een stukje winkel huren in de conceptstore. "Na een paar maanden hadden we wel door dat het werkte. Dat er vraag naar was."
Een echte winkel
Op naar een échte winkel. Maar niet zonder een financieel brein. Goede vriend, Reinier Bernaert, had wél netjes zijn studie Finance afgerond en was druk aan het solliciteren bij de grote corporates. Maar toen Van Aalst en Jongens hem vroegen om de financiën van de nieuwe onderneming onder zijn hoede te nemen was zijn keuze snel gemaakt. De mannen legden al hun spaarcenten bij elkaar (drie keer 5000 euro) en openden een locatie aan de Rozengracht.
Conceptstore in de Van Woustraat in Amsterdam (beeld: Hutspot)
Inmiddels hebben de drie mannen een goedlopende onderneming. Ze hebben conceptstores in Utrecht en Amsterdam. Elke locatie heeft een extra 'subconcept' erbij, een barbershop bijvoorbeeld of een bar. Binnenkort worden er locaties geopend in Rotterdam (november) en Eindhoven (februari). Vastgoedbazen uit Den Bosch, Den haag en Breda hingen ook al aan de lijn.
Verdienmodel met lucratieve dealtjes
Anders dan bij 'gewone' retailondernemers bestaat hun verdienmodel niet alleen uit het inkopen van producten, om die vervolgen weer te verkopen. Nee, ze cureren vooral het aanbod van ontwerpers en combineren dat met wat bekendere merken. De ontwerpers betalen voor het aantal vierkante meters dat ze huren en ze staan een stukje omzet af. Jongens wil – ook na aandringen - niet zeggen om wat voor percentage het gaat. "Dat is concurrentiegevoelige informatie."
De mix van retail en horeca wordt niet door alle ondernemers goed ontvangen. Bij één van de locaties, aan de Rozengracht, kozen de mannen er daarom voor om geen horeca meer aan te bieden. Maar over het algemeen leidt hun concept niet tot strubbelingen bij de gemeente, zegt Jongens. "Vaak zijn ondernemers wat sneller met vernieuwing dan gemeenten kunnen bijbenen. Maar die zijn wel begripvol en willen graag meewerken. Tot nu toe gaat die samenwerking goed." Gemeentesubsidies ontvangen de mannen niet, maar lucratieve dealtjes met vastgoedondernemers worden er wel gesloten.
Dromen van Berlijn
En na de uitbreiding in Rotterdam en Eindhoven? "We willen ook online doorgroeien. Hoe, daar denken we nog over na, maar er komt in elk geval een webshop." Internationale uitbreiding staat ook hoog op de bucketlist. Berlijn zien de mannen zeker zitten. Ook Londen, Kaapstad en New Orleans klinkt de ondernemers goed in de oren. Concrete plannen zijn er nog niet, "maar daar dromen we zeker over."
Oh en we hebben het even opgezocht. Hutspot in het Duits is: Mischmasch.