Restaurant krijgt rapportcijfer 3: 'We schrokken ons de pleuris'

Restaurant Spingaren kreeg een rapportcijfer 3 toebedeeld in een recensie in Het Parool. Maar de eigenaren van het restaurant in Amsterdam gaan niet bij de pakken neerzitten en proberen op te krabbelen met een actie. "Een afslachting zoals deze hadden we niet verwacht."
"Ondernemerschap is tegenslagen verwerken, nooit opgeven en van daaruit groeien. Zeker in Amsterdam. En dat is precies wat wij gaan doen", schreven de eigenaren van Spingaren zaterdag op hun Facebookpagina.
Ze reageren op de recensie van Hiske Versprille in Het Parool, die geen goed woord over heeft voor het restaurant. "Bij Spingaren is alles ambachtelijk en huisgemaakt, van de gore charcuterie tot de mislukte hoofdgerechten. Dieptepuntje, hoor", schrijft ze.
Slachting
"We wisten dat ze geweest was, dus hadden de wekker braaf op half 8 gezet zaterdagochtend om vroeg de recensie te kunnen lezen", vertelt mede-eigenaar Jorien Eliëns. "Toen ik het zag dacht ik eerst: ik draai me nog een keer om. Je schrikt je de pleuris."
Als ze terugdenkt aan de avond dat Versprille er was - het bezoek werd niet vooraf aangekondigd - geeft ze wel toe dat het niet perfect was. "Het was een hele drukke avond en er was veel op [van het eten]. Ik dacht: dat wordt een zesje of een zeventje. Maar een afslachting zoals we nu gehad hebben, hadden we niet verwacht."
Versprille is (nog) niet zo'n fenomeen als haar voorganger Johannes van Dam, maar ze heeft wel veel impact, ziet Jean-Paul Schaddé van Dooren, marketeer en foodblogger bij Cityguys. "Iedereen die iets met eten heeft en in Amsterdam woont, leest Hiske", vertelt hij. "Een 3 van Hiske is een klap die je meestal niet te boven komt."
Actie: betaal wat je eten waard vindt
In hun reactie gaan de eigenaren van Spingaren dan ook niet in tegen Versprille. "Want kritiek kan je niet negeren. Een 3 van Hiske Versprille in Het Parool al helemaal niet. Hoe erg je ook achter je eigen gerechten en producten staat", schrijven ze op Facebook.
Wel willen Eliëns en haar mede-eigenaren mensen die naar tevredenheid hebben gegeten, oproepen om van zich te laten horen. "Zo extreem als je het in de review leest, is het niet. Dat lees je ook in de reacties op de recensie van Het Parool, en ons eigen bericht. We hebben best een goede score op Iens en Google, en er gaan hier echt niet elke dag ongelukkige mensen de deur uit."
Oproep aan publiek en fans
Spingaren start nu een actie: om te stimuleren dat iederéén er kritiek kan geven, mag je er tot het eind van het jaar eten volgens een 'pay as you see fit'-concept. Je betaalt dus wat je zelf vindt dat het eten waard is, mét feedback erbij. "We roepen iedereen op die een leuke avond heeft gehad om iets van zich te laten horen."
Schaddé van Dooren vindt het de beste reactie die je kunt geven. "Het is heel sterk om je publiek en fans te laten bepalen: is dit nou echt zo slecht? Kom zelf maar kijken, zeggen ze zo."
Of het genoeg is om de 3 te compenseren, weet hij niet. "Veel mensen googelen een restaurant voor ze er gaan eten, en Het Parool komt hoog uit in de zoekresultaten. En als je met een groepje gaat eten, heeft er altijd iemand wel de recensie gelezen."
Nieuwe kaart
Voor het nieuwe jaar gaan de ondernemers de kaart nog eens extra onder de loep nemen. "We zouden sowieso in januari al van kaart wisselen, nu gaan we extra kritisch kijken naar de feedback van Hiske en onze bezoekers."
Schaddé van Dooren heeft nog wel een tip: "Het lijkt me goed als ze er in januari op terugkomen, met de feedback van bezoekers. Dan kunnen ze zeggen: deze gerechten vonden jullie geweldig, en dit gerecht van Hiske hebben we veranderd."