Nieuws

Gratis app helpt werknemer met schuld: 'Schrikbarende cijfers'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Getty ImagesGratis app helpt werknemer met schuld: 'Schrikbarende cijfers'
RTL

Elk jaar krijgen zo'n vijf duizend werknemers van Dienstengroep ADG, bekend van schoonmaakdienst Asito, te maken met loonbeslag: een beslaglegging op het nog uit te betalen salaris. De schuldenproblematiek van Nederlandse huishoudens loopt veel te hoog op, vindt de organisatie.

Veel mensen worstelen met hun financiën. Zo'n 45 procent van de Nederlandse huishoudens heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, blijkt uit onderzoek van onder meer het Nibud. Bij 20 procent is er zelfs sprake van een problematische schuld.

Dat levert ook problemen op voor de werkgever. Werknemers die zich zorgen maken over geld worden zo'n 20 procent minder productief, schat het Nibud in. Ook zijn ze vaker ziek - zeven dagen per jaar - en de kosten voor een werkgever lopen daarmee op tot zo'n 13.000 euro per jaar.

Schrikbarende cijfers

Miniatuurvoorbeeld

"De cijfers zijn schrikbarend", zegt Ron Steenkuijl, directielid bij Dienstengroep ADG (rechts op de foto). Met 35.000 werknemers behoort het bedrijf tot de grootste werkgevers van Nederland. "Bij ons rees de vraag: zijn we er alleen voor de winst, of gaan we iets bijdragen aan de maatschappij?"

Steenkuijl deed een rondje langs verschillende gemeenten. Daaruit kwam uit naar voren dat armoede en goede schuldhulpverlening grote uitdagingen vormen. "Het is moeilijk om op tijd in te grijpen. Het gaat om hele grote groepen mensen met complexe problemen."

Loonbeslag

ADG besloot daar wat aan te doen en ontwikkelde een website en app met de naam Fikks. Steenkuijl deed dat in samenwerking met het Nibud en een aantal onderzoekers. "Toen zijn we ook gaan kijken hoe groot het probleem in onze eigen organisatie is: elk jaar wordt bij 5000 werknemers beslag op hun loon gelegd."

Volgens Steenkuijl is zijn bedrijf geen uitzondering. Als het mensen herhaaldelijk niet lukt om hun rekeningen te betalen, kan de deurwaarder een deel van hun inkomen reserveren om aflossingen mee te doen. Er blijft dan vaak maar weinig over om boodschappen van te kunnen doen.

Verkeerde beslissingen

"Mensen raken gestrest en gaan verkeerde beslissingen maken", ziet Steenkuijl. "Wij hopen deze problematiek eerder op te sporen en aan te pakken. We willen de taken van de gemeente niet per se overnemen, maar juist samenwerken."

Via de app kunnen mensen met schulden gekoppeld worden aan een maatje die hen helpt om de financiën weer op orde te krijgen. De zogenoemde 'buddies' volgen hiervoor een speciale cursus. "Na anderhalve dag hadden we al negentig aanmeldingen, maar we willen zeker duizend maatjes hebben."

Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen

Voor 2020 hoopt Steenkuijl dat het er 10.000 zijn en dat 15.000 mensen met schulden zijn geholpen. Dat kan hij niet alleen, daarom doet de ondernemer via zijn website een beroep op zijn collega's. "Dit soort initiatieven kunnen alleen van de grond komen als het bedrijfsleven de verantwoordelijkheid pakt", zegt hij.

Op de website vinden bedrijven promotiemateriaal dat de problematiek en app onder de aandacht van werknemers moeten brengen. "Er heerst een enorm taboe op schulden, mensen vragen pas hulp als het water hen aan de lippen staat." Op dat moment zijn mensen vaak al uitgeput en melden ze zich ziek. Ondernemers kunnen helpen door het onderwerp bespreekbaar te maken, denkt Steenkuijl.

Bespreekbaar maken

Het bedrijf financierde het project zelf; de app is gratis. "Iedereen die er ook maar een euro aan wil verdienen zet ik persoonlijk aan de kant", zegt hij.

Zijn uiteindelijke droom gaat nog een stap verder. "Een van de grootste problemen is dat mensen die incassobrieven ergens wegstoppen. Ik wil naar een systeem waarin je met één druk op de knop het overzicht hebt. En daarna al je schulden aflost bij één instantie. Weg met onnodig hoge incassokosten en hijgende schuldeisers in je nek."

Lees meer over
NibudSchulden